Langs het IJsselmeer (4)

Ik heb geen kaart bestudeerd. Nu merk ik dat ik dit stukje Noord-Holland nog niet op mijn duimpje ken. Want waarom heb ik vanuit Volendam tegenwind?

Na een drie kilometer maakt de weg een scherpe bocht en krijg in de wind in de rug. Aan de overkant van het water zie ik Monnickendam liggen en in de verte achter mij Marken. Dit is de Gouwzee.

Even later fiets ik door Katwoude. Tot 1991 was dit een zelfstandige gemeente die samen met Schiermonnikoog altijd in de race was om als eerste de stemmen bij de verkiezingen geteld te hebben. Bovendien is het hele dorp een keer uit logeren geweest in een hotel op Schiphol. Dat was een publiciteitsstunt van dat hotel.

Monnickendam SpeeltorenNa Katwoude fiets ik Monnickendam binnen. Hier heb ik vroeger ook nog af en toe gewerkt. Tijdens mijn pedagogisch zwervend bestaan kwam ik er zelfs zo’n beetje iedere week. Een prachtig langgerekt historisch stadje met deftige straten, een haven en alwéér een speeltoren. De stad was vooral in de 17e eeuw welvarend en dat is nog steeds goed te zien. Monnickendam is alleen wat minder monumentaal dan Edam, er zijn hier slechts 75 rijksmonumenten.

Ik heb het ondertussen ‘pittig koud’ gekregen. Dat blijkt geen wonder. Er staat een frisse oostenwind, maar het blijkt ook maar 4 graden te zijn. Ik moet me maar even kunstmatig gaan verwarmen in de plaatselijke snackbar. Ik neem plaats aan een tafeltje tegen de verwarming aan, trakteer mezelf op twee warme producten en lees twee kranten.

Dan ben ik weer voldoende opgewarmd voor de volgende etappe. Ik fiets verder door het oude centrum en passeer de grootse Sint Nicolaaskerk (aan de rand van de stad). Het urinoir heeft ook een naam: de Plastorie. Aan de overkant van de weg ligt de nieuwbouw van Monnickendam, met o.a. huizen van een type dat de naam ‘boerderette’ heeft gekregen.

De volgende etappe buitengaats is weinig aangenaam. Wel heb ik de wind in de rug en de wind die de vele auto’s meevoeren geeft me ook nog eens een extra duwtje in de goede richting. Ik heb nu een fiets met windgedreven trapondersteuning. Vier kilometer verderop fiets ik Broek in Waterland binnen.

Broek in Waterland heeft een historisch en beschermd dorpsgezicht. Tegen het oude dorp aan en aan de overkant van de grote weg bevindt zich de nieuwbouw. Daar woon je net zo als in Leiderdorp, Spijkenisse of Lelystad. Maar dat oude centrum met zijn houten huizen: dat heeft wel wat. Ook qua prijs. Voor bijna alle huizen betaal je rond of méér dan een miljoen….

Ooit heb ik hier trouwens zó hard mijn hoofd gestoten tegen een balk op de zolder dat de gevolgen een paar weken lang zichtbaar bleven. Het was Broeks Hardhout. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

