Langs het IJsselmeer (3)

Oosthuizen SeevanckswegNa het huisbezoek stap ik weer op de Batavus.

De zon is inmiddels onder gegaan. Maar de luchten zijn nog altijd weids en prachtig. De mooiste momenten van de dag zijn een uur voor zonsopkomst tot zonsopkomst en vanaf de zonsondergang tot een uur na zonsondergang.

Er staat een straffe zuidoostenwind. Ik besluit om eerst tegen de wind in richting IJsselmeer te fietsen. Daar vandaan kan ik in de luwte van de dijk richting Amsterdam fietsen om op de trein te stappen. Ik kan niet zeilen, maar ook op de fiets kun je laveren.

Middelie DorpskerkHet dorp Middelie biedt mij enige beschutting tegen de frisse wind. Het is een lintdorp met boerderijen en aan de zuidrand wat nieuwbouw. De kerk in het dorp is een sobere Doopsgezinde Vermaning uit 1899. Omdat het aantal kerkgangers af nam is de kerk overgegaan naar een stichting met een cultureel doel. Wel werd toegezegd dat het Doopsgezinde karakter van het gebouw gerespecteerd zou worden.

Edam brugLangs de ringvaart van de Purmer fiets ik verder naar Edam. Deze historische plaats is eigenlijk een soort openluchtmuseum. De binnenstad telt maar liefst 176 rijksmonumenten. De welvaart van de stad ontstond na 1230 toen hier het water werd afgedamd en de lading van schepen moest worden overgeladen. In 1537 kreeg de plaats stadsrechten. Er werden twee havens aangelegd.

De belangrijkste markt was in die tijd de kaasmarkt. Edam SpeeltorenEn kaas speelt nog altijd een belangrijke rol in Edam: de Edammer kaas is over de hele wereld bekend. Zo ook bij mijn zwager, die hier in een monumentaal pand een kaashandel runt. Daar ga ik dus nog even langs en mag ondertussen een paar kazen proeven.

Na dit bezoek ga ik nog even in het donker op fotosafari. Dat valt nog niet mee, want waarom staan er niet overal paaltjes waar je je fototoestel op kunt zetten. Nu moet ik mijn handen wel érg stil houden om een foto te kunnen maken.

Na Edam fiets ik vanzelf Volendam binnen. Het stadse Edam en het vissersdorp Volendam hebben altijd een gespannen verhouding gehad, toch vormen beide plaatsen samen één gemeente met bijna 30.000 inwoners. Edam grachtVolendam heeft een geheel eigen cultuur en als ik Volendammers tegen elkaar hoor praten versta ik er eigenlijk niets van. Af en toe word ik door iemand gegroet, dat begrijp ik nog wel. Ik fiets door eindeloze woonwijken met zeer ruime en zo te zien luxe ingerichte eengezinswoningen en raak daarbij verstrikt in de kenmerkende doolhoven van de woningbouw uit het einde van de 20e eeuw. Pas na lang zoeken kom ik bij de dijk langs het IJsselmeer uit.

Foto’s: (1) Polder de Zeevang bij Oosthuizen, (2) Middelie met vaag zichtbaar (rechts) de Doopsgezinde Vermaning, (3) De Trambrug over de Purmerringvaart in Edam, (4) De speeltoren van Edam, (5) Gracht in Edam met links de kaashandel van mijn zwager.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Langs het IJsselmeer (3)”

Geef een reactie

