Bijlmer

Vroeger kwam ik wekelijks in Amsterdam Zuidoost vanwege mijn werk. Nu nog maar af en toe.

In het land staat Amsterdam Zuidoost doorgaans bekend als de Bijlmer, en die wijk wordt dan geassocieerd met enorm lange ‘honingraatflats’ van 13 hoog, veel groen en veel criminaliteit. Maar de Bijlmer is veel meer dan dat stereotype beeld. De wijk heeft de afgelopen jaren een enorme gedaanteverwisseling ondergaan en is vooral een veelkleurige wijk, met ook veel laagbouw.

gooioordEen groot deel van de flatgebouwen is afgebroken. Er staan er nog wel een paar, zoals Gooioord (op de foto rechts), waar mijn zwager en schoonzus een halve eeuw geleden woonden. We hadden allerlei vrienden in de Bijlmer, die allemaal met veel plezier in de ruime flats woonden.

kraaienestBijlmer Centrum wordt door de gemeente Amsterdam wel als een wijkdeel gezien waar naar verhouding veel problemen zijn. Het is qua achtergrond de meest diverse wijk van Amsterdam. Ruim 80% van de bevolking heeft een migratie-achtergrond, meer dan één derde van de jongeren groeit op in een gezin met een minimum-inkomen. De grootste groep zijn mensen die afkomstig zijn uit Suriname (33%), maar er wonen in dit deel van de wijk ook veel Ghanezen (bron: Gebiedsanalyse 2016 Gemeente Amsterdam, Bijlmer Centrum). 

laagbouw-en-hoge-oudbouwRond Bijlmer Centrum bevinden zich ruim opgezette nieuwbouwwijken met veel laagbouw. De ruime groenvoorzieningen zijn deels bebouwd (‘inbreiding’), zonder dat dit het groene karakter van de wijk echt heeft aangetast.

kraaienest-2De foto’s maakte ik in de buurt van Kraaienest. Dit gedeelte van de zogenaamde K-buurt stond als niet gunstig bekend: de buurt verpauperde en in het winkelcentrum was veel leegstand. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de vernieuwing van dit deel van de wijk. Ook het metrostation werd helemaal opgeknapt.

Naast het metrostation Kraaienest staat de moskee Taibah, één van de grootste moskeeën van Nederland (twee minaretten zijn op de achtergrond zichtbaar). Daarnaast vind je in een vervallen religie-in-de-bijlmerparkeergarage een zeer actieve Pinkstergemeente, (bord rechts op de foto) waar iedere dag van de week volop activiteiten zijn.

Ook in religieus opzicht is Amsterdam Zuidoost een veelkleurig stadsdeel.

Ik fiets weer terug naar nelson-mandela-parkstation Amsterdam Bijlmer Arena om mijn OV-fiets in te leveren. Daarbij fiets ik over goed geplaveide fietspaden door het Nelson Mandelapark, dat helemaal op de schop is gegaan en daarmee een groen visitekaartje voor de wijk vormt.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

4 thoughts on “Bijlmer”

  1. Leuk! Dat is echt lang geleden dat ik daar geweest ben, er zal inderdaad veel veranderd zijn. Ik heb een poosje in de Grubbehoeve gewoond. Werkte in Vinkeveen en bezocht de disco´s in Utrecht en tufte daar met het brommertje naar toe. Het was best mooi wonen in de Bijlmer op 7 hoog, in een ruime flat. De opzet van de Bijlmer was niet verkeerd, maar toch beschouwden familie, vrienden en collega´s het daar gaan wonen als een levensgevaarlijke onderneming. Tegenover ons stond de Gliphoeve. Daar was het ´wilde westen´, men ´barbequede´ o.a. spontaan op de betonnen vloer, er viel nog wel eens een schot en de politie ging er regelmatig op visite om het zo maar eens uit te drukken. Ook werden de drugs openlijk onder je neus door geschoven en als je bij je buren ging eten, werd er ook verteld dat er weed e.d. in het eten meegekookt was om het kruidig te maken…. Er woonden ook wel ´alternatievelingen´. Ik herinner me een buurjongen die zijn hele flat, inclusief plafonds en keukenkastjes en vloer in de silverpaint gezet had…. Zijn enige inboedel bestond uit vier megageluidboxen en een bankje. En eens in de zoveel tijd vloog hij met een koffer spijkerbroeken naar Marokko en verkocht die daar en dat was zijn bron van inkomsten. Heerlijk, die ZZP ers van toen….Een tante en oom van mij woonden in de Kikkenstein, ook zeer naar hun zin. Als ik me goed herinner is vlakbij die flat in 1992 die Boeing neergestort, in de Kruitberg heette die flat geloof ik…. was een pittige ramp. Daar hebben we toen wel met ontzetting naar zitten kijken op tv. Ik woonde toen al in Dordrecht.

    1. Volgens een inwoner van de Bijlmer vlogen de kogels haar dagelijks om de oren. Daar heb ik nooit iets van gemerkt. Wél ben ik één keer in het donker achtervolgd door iemand die het op mijn bezittingen gemunt had. Gelukkig kon ik harder fietsen. Dat is me ook een keer overkomen in Amsterdam Noord. De enige keer dat ik echt werd overvallen en mijn spullen kwijt was was niet in Amsterdam, maar op Curacao.

      1. Fluitende kogels?
        Nee, ik heb zelfs nog nooit wapens gezien in de Bijlmermeer.
        Ja, ik volg via het nieuws en de buurt roddels de negatieve dingen van de Bijlmer.
        Toch woon ik hier met veel plezier en voel ik mij veilig.

        Vriendelijke groet,

Geef een reactie

