Langs het IJsselmeer (1)

Het weer is veel beter dan het KNMI voorspeld had. Wel voelt het koud aan, met een stevige oostenwind.

Omdat ik mijn conditie weer wat wil opvijzelen besluit ik een huisbezoek voor mijn werk per fiets af te leggen. Maar eerst maak ik het mezelf wel gemakkelijk. Ik neem de fiets mee in de trein naar Hoorn. Daar vandaan kan ik dan verder gaan fietsen.

Eerst fiets ik een stukje door de historische en drukke binnenstad van Hoorn. De stad ligt direct aan het IJsselmeer en al snel laat ik de drukte achter me. De kronkelende dijk langs het IJsselmeer biedt een mooi zicht op de uitgestrekte waterplas. Bij helder weer kun je hier soms Almere zien liggen.

Rechts van me de uitgestrekte nieuwbouwwijk Groote Waal. Een wijk met, zoals veel uit de grond gestampte wijken uit de jaren ’70 en ’80, veel problemen. Boven de wijk uit torent de ronde Vijzelmolen, een voorziening voor ouderen waar ik vijf jaar lang met veel plezier heb gewerkt. Ik sla een bezoek aan de toren over en fiets verder langs de dijk. Als ik achterom kijk zie ik het silhouet van Hoorn.

Hoorn silhouet Hoornse Hop uitgelicht (1)In Scharwoude (een dorp met 400 inwoners) duikt de weg onder, aan de landzijde van de IJsselmeerdijk. Hier heb je als fietser geen zicht meer op het IJsselmeer (tenzij je natuurlijk erg lang bent).

Even verderop bevindt zich een wiel (‘De Weel’). De weg maakt een scherpe bocht om deze plas heen. Dit soort (vaak diepe) plassen zijn altijd een gevolg van een dijkdoorbraak.

Tijdens één van de vijf Allerheiligenvloeden die de Nederlandse geschiedenis kent werd het water van de Zuiderzee hoog opgestuwd. Tussen Scharwoude en Schardam brak de dijk in 1675 door en het water vernielde honderden huizen en boerderijen.  Een monument op de dijk herinnert aan deze ramp.

Scharwoude De Weel met monument dijkdoorbraakEn verder gaat het weer. Schardam (met ruim 100 inwoners) ligt op de grens van de regio West-Friesland en de regio Waterland. Bij de sluis staat een zogenaamde banpaal. Tot aan deze paal reikte het rechtsgebied van Hoorn. Wilde je aan de Hoornse magistraten ontsnappen, dan moest je er voor zorgen dat je voorbij die paal kwam. Een soort van honkbal dus, maar dan over langere afstanden.

In Schardam laat ik de dijk langs het IJsselmeer achter me en duik de weidse polder in.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

