Delft ondergronds

Delft stationTien treinen rijden hier ieder uur richting Rotterdam Centraal en eveneens tien treinen richting Den Haag Hollands Spoor. Twee treinen razen voorbij (Amsterdam-Brussel), de andere acht treinen stoppen langs de zeer lange perrons.

In noordelijke richting zijn het twee stoptreinen en twee Intercity’s per uur naar Den Haag Centraal en vier Intercity’s naar Amsterdam. De treinen naar Amsterdam hebben in de spits de maximale lengte: 12 bakken. Ze hebben 1200 zitplaatsen en een lengte van ruim 320 meter.

De treinen in zuidelijke richting gaan naar Breda (vanaf 1 april naar Eindhoven), Vlissingen en Dordrecht. 

Delft bovengrondsMet tien treinen per uur is dit dan ook één van de drukst bereden trajecten op het Nederlandse spoor. En meteen ook een knelpunt: want dit deel van het traject is nog tweesporig. Eén kleine vertraging heeft direct gevolgen voor de volgende treinen.

De gelijkvloerse kruisingen op het traject zijn inmiddels op één na allemaal verdwenen. Een deel van het traject is ondergronds (Rijswijk en Delft).  Op de eerste foto: de laatste dag dat de treinen in Delft bovengronds reden.

Een ander deel loopt hoog boven de bebouwing (Den Haag, Schiedam, Rotterdam). De laatste gelijkvloerse kruising (Delft Noord) wordt binnenkort vervangen. En de minister heeft toestemming gegeven het hele traject tot viersporig tracé om te bouwen.

delft-perronOp de foto de flessenhals van het ondergrondse station van Delft. De beide treinen hebben hun achterlichten in dezelfde richting staan. Dat kan nooit goed gaan op een tweesporig traject. Er was dan ook sprake van een calamiteit. De trein naar Vlissingen (links) moest terug naar Den Haag, evenals de al gereedstaande Intercity naar Schiphol en Lelystad. 

Voor wie last van tunnelvrees heeft is er ook nog altijd de tram naar Den Haag: rijdt iedere tien minuten.

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Delft ondergronds”

  1. @ Rob: de tweede twee sporen en perrons zijn in voorbereiding, maar ze hebben weinig zin als niet ook het spoor tussen Rijswijk en Schiedam viersporig is.

  2. En een bus naar Rotterdam. Je zou denken dat de problemen worden aangepakt me de komst van zoveel nieuws. Ik vind het plafond mooi maar voor de rest ben ik niet erg onder de indruk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s