Horoscoop

Eerlijk gezegd heb ik niets met horoscopen en sterrenbeelden. Ik geloof in een andere Voorzienigheid.

Maar vanwege een gedwongen wachttijd vatte ik een krant ter hand en kwam daarin ook de horoscoop voor die dag tegen.

Henk

Deze horoscoop zette mij aan het denken. Voor mij was deze dag het volgende van toepassing: “Bedenk eerst eens goed wat je nu werkelijk wilt. Het is onverstandig om je vast te leggen, terwijl je nog helemaal niet zeker bent van je zaak. Dan kun je beter nog even wachten.”

Kijk, op dát advies zat ik nu echt te wachten. Het is allemaal heel duidelijk.

Ik kon alleen niet bedenken waar ik mezelf nu net mee bezig was vast te leggen en waar ik echter toch nog niet zeker van was. Ik ging zelfs twijfelen of ik iets over het hoofd had gezien.

Ik heb mezelf inderdaad die dag niet vastgelegd, maar ook niet gewacht, omdat ik niet wist waar ik op zat te wachten.

Tineke

Dan maar de horoscoop van mijn wettige huisgenote Tineke. Ik zie nu pas – na een relatie van bijna een halve eeuw – welk sterrenbeeld er bij haar hoort. Kun je nagaan hoe goed ik ben ingevoerd.

“Je bent een succesvol mens. Maar in plaats van blij te zijn met jouw succes zullen er altijd mensen zijn die jaloers worden. Vandaag wordt dat weer eens heel duidelijk”.

Ik kan niet ontkennen dat Tineke talenten heeft en dat ze die ook goed weet in te zetten. Maar ze zit niet zo in elkaar dat ze die talenten ook graag tentoonstelt. Het liefste houdt ze zich op de achtergrond.

Het zou niettemin kunnen zijn dat iemand niet tegen haar ‘succes’ kon. Dat in het kader van het thema ‘rivaliteit’ binnen de sociaal-emotionele ontwikkeling. Maar omdat ik haar niet heb gesproken weet ik dus niet wie er in haar omgeving een aanval van jaloezie heeft gekregen. Ik zal haar later een keer overhoren.

Nynke

Voor onze dochter Nynke geldt het volgende: “Je geeft je mening en je partner voelt zich daardoor gekwetst. Laat het daar niet bij. Praat de moeilijkheden tot op de bodem uit, zodat er niets onder de oppervlakte blijft broeien”. 

Nynke heeft een partner, dus het zou kunnen dat ze heeft opgemerkt dat schoonzoon Frank de vaatdoek niet goed heeft uitgespoeld. Deed die arme man zó zijn best, is het toch niet goed. Nee, dat moet je dan wel met elkaar bespreken, natuurlijk, anders raakt het aanrecht besmet. En zo’n aanrecht moet nooit tussen twee partners in komen te staan. Bij ons kan dat trouwens niet, het aanrecht staat tegen de muur.

Maar volgens mij is dit een advies dat in alle relaties van toepassing is.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Horoscoop”

Geef een reactie

