Amsterdam Bijlmer Arena

amterdam-bijlmer-arena-1Zeven jaar werd gebouwd aan dit station. Het heeft 150 miljoen euro gekost. Het is één van de paradepaardjes van de stationsarchitectuur in Nederland.

Het station is het station Amsterdam Bijlmer Arena dat in 2007 werd geopend en diverse prijzen won. Met ook weer allerlei mankementen en veel lekkages die vaak lijken samen te gaan met dergelijke megaprojecten.

amsterdam-bijlmer-arena-interieurVooral de overkapping van de perrons is indrukwekkend. Daarom vind ik het toch wel opvallend dat er naar verhouding weinig treinen stoppen. Zo razen de Intercity’s van (Den Helder/Alkmaar) Amsterdam Centraal naar Utrecht Centraal (Nijmegen/Maastricht) het station gewoon voorbij. Alleen de sprinters op het traject Amsterdam Centraal-Utrecht Centraal stoppen hier.

Wél stoppen de intercity’s vanuit Schiphol op station Amsterdam Bijlmer Arena. Die treinen rijden door naar Arnhem/Nijmegen en sinds de nieuwe dienstregeling naar Venlo en Heerlen. Schiphol is hét knooppunt van treinverkeer in Nederland geworden.

amsterdam-bijlmer-arena-2De middensporen van station Amsterdam Bijlmer Arena zijn bestemd voor twee Amsterdamse metrolijnen. Je zou het station dus een soort voorstadsstation kunnen noemen, zoals Rotterdam Alexander, waar wél alle treinen stoppen. Komend van buiten de stad heb je hier een gemakkelijke overstap op het stads en streekvervoer. Er stoppen hier maar liefst 25 buslijnen.

amsterdam-bijlmer-arena-westzijdeMaar ja, de meeste reizigers razen het station dus voorbij. Gisteren moest ik hier zijn vanwege een afspraak in Amsterdam Zuid Oost. Ik huurde een OV-fiets onder het station en baande mij een fietsweg over nieuw aangelegde fietspaden van deze wijk die voor een groot deel op de schop gegaan is.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Amsterdam Bijlmer Arena”

  1. Dit station vind ik nog steeds prachtig. Wel mis ik de herinnering plaquette, plaque of gedenkplaat m.b.t. Anton de K0m. Tegen het oude station hing deze plaquette, plaque of gedenkplaat. Ook vind ik het jammer dat het plein niet vernoemd is naar Anton de Kom.

    De houten bekleding van het plafond ziet er nog steeds mooi uit. En de ruime onderdoorgang geeft allure.

    De beide pleinen zouden levendiger kunnen met kiosken en straatartiesten.

    Maar dan moeten al die losse fietsen rondom het station een andere stalling krijgen.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

