Mevrouw Gabriëls

Sinds ik geen vaste baan meer heb – maar allerlei los pedagogisch kluswerk in de agenda heb staan – heb ik veel vaker nachtelijke herbelevingen.

Wees gerust: het gaat niet over grootscheepse trauma’s zoals bij mensen die na een traumatische jeugd hun leven lang hard hebben gewerkt en pas na hun pensioen alles alsnog moeten verwerken.

Het gaat wel vaak over zaken waar ik ‘vroeger’ niet uit kwam, zoals over cliënten bij wie ik nooit de pedagogische sleutel had kunnen vinden (die dromen komen het meeste voor). Maar de afgelopen nacht had ik weer eens een atypische droom. Ik kan hem niet plaatsen.

Bijzondere hospita’s

Ik zat als student op kamers bij een hospita. Die mensen waren vroeger best streng. Ik mocht bijvoorbeeld niet koken en geen damesbezoek ontvangen. En niet op schoenen door de gang.

Tineke had óók een hospita. Ze moest het ene half jaar met haar linkervoet onder aan de trap beginnen. Het andere half jaar met de rechtervoet. Dan sleet de trap gelijkmatig. Mannen mochten gedoseerd op bezoek komen, maar ze mochten niet naar het toilet. Dat was roze en voor dames gereserveerd. 

Hospita met aquarium en yoga

Goed, mijn hospita was een aardige mevrouw met aquarium. Dat was van haar man geweest. Ik had twee taken: eens in de twee weken het aquarium schoonmaken en de administratie verzorgen. Dat was in ruil voor huurverlaging. Dat kwam mij goed uit, want ik was vanwege uitbundige studieprestaties mijn studiebeurs kwijtgeraakt.

Mijn hospita heette anders, maar mijn moeder noemde haar consequent mevrouw Gabriëls. Ze zei dat ze mij een beetje als haar zoon beschouwde, maar volgens mijn moeder was ik háár zoon. Maar in ruil voor huurverlaging wilde ik best twee moeders hebben.

Mevrouw Gabriëls deed aan yoga. Dan hoorde ik haar met haar 70 jaar steunen en kreunen omdat ze bijna niet meer uit de knoop kwam. Ze kookte met een hoedje op, omdat haar haar anders vet werd.

Het bureau van mevrouw Gabriëls

Deze mevrouw Gabriëls, geliefde lezertjes, kwam dus opeens terug in een droom.

Ik droomde dat ze contact met mij zocht omdat ze haar bureau terug wilde hebben. Ik had géén idee dat ik ooit het bureau (dat op mijn kamer stond) mee had genomen.

Ik moest dus op zoek gaan. Op de vliering van ons eervorige huis (waar inmiddels ook al weer twee andere gezinnen hebben gewoond) hoopte ik dit bureau te kunnen vinden. Maar hoe ik ook zocht: ik kon het niet vinden.

En waar ik nu nog naar zoek is een verklaring: hoe kom ik aan deze droom? Wat is de betekenis er van? 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Mevrouw Gabriëls”

  1. Geen flauw idee wat die droom betekent, misschien wel onbewust terug verlangen naar je jongere jaren??
    Tjonge, jou verhaal brengt me wel weer helemaal terug naar mijn zolderkamer bij mijn hospita …….. met daarbij ’s avonds stiekem mijn vriend naar boven smokkelen, want herenbezoek mocht niet.

Geef een reactie

