Deuren

Vier maanden geleden zijn we verhuisd.

Je zou denken dat je dan de weg in je nieuwe huis inmiddels wel een beetje weet te vinden. Het is Paleis Soestdijk niet. Gewoon een ruim appartement met een stads balkon zonder marihuanaplanten.

deuren-halToch ben ik in de hal af en toe de weg kwijt. Daarom heb ik aan Tineke (ze is sinds 1973 mijn wettige huisgenote) voorgesteld om op alle deuren bordjes of picto’s op te hangen. Anders gaat het straks natuurlijk een keer mis en water ik ’s nachts in de meterkast.

Maar Tineke vindt dat maar onzin. “Je went er maar aan.” Ze vindt dat ik nog jong genoeg ben om te leren. Maar daar denken sommige neuropsychologen anders over.

Vooral de hal is een probleem. Daar komen maar liefst negen deuren op uit. Je komt slaapdronken uit je bed, moet je kiezen uit acht (andere) deuren. Komende vanuit de slaapkamer moet ik kiezen uit acht deuren. Die zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Ik heb dus al een paar keer een nachtelijke vergissing gemaakt. Volgens mij is de kans dat het goed gaat groter bij een adequate bewegwijzering.

Of natuurlijk met domotica. Als ik ’s nachts de deur van de slaapkamer open doe gaat er vanzelf LED verlichting branden in de richting van de WC. Op de terugweg natuurlijk ook weer, anders zoek ik in het washok mijn bed op.

Ter geruststelling: tot nu toe is het nog altijd goed gegaan. Maar dat ‘nog’ geeft iets ook anders aan. Ik kan als 66-plusser niets garanderen…

Dan nog de vraag: “Hangt die lamp op de foto wel goed?” Dat is maar de vraag. Tineke houdt er van om veel dingen nét iets anders te doen. De lamp hangt volgens mij op de kop, maar volgens haar is dat de bedoeling.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Deuren”

  1. Ja, met ondersteboven opgehangen lampen zou mijn richtingsgevoel ook in de war raken.

    Met mijn 60 jaar ben ik nog een jonkie.
    Dus echt goede tips moet je van mij niet verwachten.
    Al denk ik wel aan een SOHO-hond …..

    Wakkere groet,

Geef een reactie

