Prostaat

Er zijn van die onderwerpen die tijdens het sociale contact niet zo gemakkelijk worden aangesneden.

Eén van die onderwerpen is de navel. Er is volgens mij nog nooit iemand geweest die aan mij vroeg hoe het met mijn navel gaat. En ik denk dat ik die vraag ook niet aan iemand anders heb gesteld. Kennelijk is dat dus een taboe.

Ik zag een reclame voor (of tegen) de prostaat. Volgens mij is dat ook weer zo’n onderwerp dat min of meer taboe is. Mensen vragen aan mij wel hoe het met mijn been is (daar is kennelijk iets mee), maar niet hoe het met mijn prostaat is. Terwijl bijna alle mannen boven de 50 ‘iets’ schijnen te hebben met hun prostaat.

We zitten met zijn vijven om de tafel. Twee broers, de manager, de dokter en ik. Allemaal 60-plus mannen. Het gesprek gaat over een zesde man. Hoe hij voorbereid moet worden op een operatie. De dokter legt het allemaal nog even uit. De mannen rond de tafel zitten met kromme tenen. “Ja, zegt de dokter, we komen állemaal aan de beurt…”

Ik las zelfs ergens dat fietsers daar nog meer risico op lopen. Zit je op de fiets, lóóp je extra risico. Je kunt maar beter gaan lopen… Of een damesfiets nemen, zoals ik.

Goed, even alle gekheid op een stokje: je zult maar een aandoening hebben aan de prostaat die behandeld moet worden… In mijn eigen omgeving heb ik gezien dat dat geen pretje is. Daar wil ik ook bepaald niet de gek mee steken.

Toch wil ik het even over iets anders hebben, in dit geval in relatie tot de prostaat: die reclame voor een supplement dat goed zou zijn voor de prostaat.

Ik wilde wel eens weten wat er dan in zo’n voedingssupplement zit. Er zitten o.a. in: rood stinkhout, zilverkaars,seleen en zonnebloemolie. Dat klinkt natuurlijk helemaal niet onaannemelijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat rood stikhout goed werkt voor een gezonde prostaat. En werkt het onvoldoende, doe er dan nog een snufje zilverkaars bij.

Mijn vraag is alleen: hoe is iemand op dat idee gekomen. Was er een 50-plusser die moeite had met plassen en dacht ‘daar moet iets aan te doen zijn?’ Heeft hij alle planten uit zijn tuin gegeten en ontdekte hij vervolgens dat het plassen beter ging na het eten van rood stinkhout? En hoe is dat effect dan precies onderzocht?

Ik ben dan wel 65-plusser, maar er valt nog véél te leren!

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

4 thoughts on “Prostaat”

  1. Heel de basis voor de kruidengeneeskunde komt van de oude natuurvolken. En zo zullen ze ook wel er achter gekomen zijn dat die kruiden goed voor de urinewegen/prostaat werkte en een combi daarvan dus extra goed ……… zoiets. Immers, wij nemen nu een paracetamol, maar de natuurvolken namen een stukje berkenbast.

  2. Ooit kreeg ik in een ziekenhuis een compliment over mijn nagel …
    Waarom precies weet ik niet.
    Ik kijk zelden naar mijn eigen navel of bij anderen.
    In de zomer verbaas ik wel weer over de navelpiercings.

    Mijn prostaat schijnt nog goed te zien.
    Bloed- en urinewaarden geven geen veeg teken.

    Al wacht ik wel af totdat ik aan de beurt ben.

    Gezonde groet,

  3. Peuters hebben het wel over hun navel, vooral als je een schone luier geeft, of hen afdroogt na het badderen. Ze vinden de navel meestal echt interessant.

Geef een reactie

