Justus van Effencomplex

De mooiste architectuur vind ik niet de klokgevels langs de Amsterdamse grachten en ook niet de 19e eeuwse neoclassicistische bouw. De mooiste bouw vind ik die van rond de overgang van de 19e naar de 20e eeuw (zoals de Jugendstil), tot-en met de jaren ’20, zoals de Amsterdamse School.

spangen-justusplein-1En toen zag ik opeens in het nieuws het Justusplantsoen. Dat moest in de buurt zijn, maar ik had nog geen idee waar het was. Het bleek aan de westkant van Rotterdam te zijn, in de wijk Spangen. Dat is maar 12 km sijkelen van ons huis. Ik kon het ook niet helpen: ik móést er heen.

spangen-justusplein-2Architect Michiel Brinkman kreeg in 1918 van de gemeentelijke woningdienst de opdracht kreeg om 264 gestapelde woningen te ontwerpen op een terrein van nauwelijks één hectare. Dat vroeg om veel creativiteit. Maar hij bouwde nog allerlei nieuwe snufjes in, zoals goederenliften, centrale soangen-justusplein-panoramaverwarming en een stortkoker voor keukenafval. Op het binnenterrein lagen plantsoenen en moestuinen. Er waren gemeenschappelijke keukens en badruimtes (rond 1920 kreeg ook de sociale woningbouw in Wenen geen eigen keuken, want door samen te koken zouden mensen veel meer sociaal contact hebben).

spangen-justusplein-3De meest in het oog springende vernieuwing was de ‘opgetilde woonstraat’. Zo’n verhoogde woonstraat was in Nederland nooit eerder toegepast en heeft grote invloed gehad op de architectuur. Iedereen had zo zijn eigen voordeur aan de openbare weg. Veel later (pas in de jaren ’70) werd dit idee ook toegepast in Amsterdam Osdorp (eindpunt tramlijn 17).

spangen-justusplein-4Zo’n 30 jaar geleden werd het complex gerenoveerd. De oorspronkelijke 264 kleine woningen (gemiddeld 50m2) werden samengevoegd tot 164 ruimere appartementen. Vanaf 2000 werd er opnieuw gerenoveerd. De luchtstraat werd integraal vervangen en de authentieke gele gevels aan het binnenterrein wit geverfd. Ondanks deze ingrepen voldeed het gebouw als snel niet meer aan de moderne wooneisen en raakte het in verval.

spangen-justusplein-5Na 2000 werd een nieuwe restauratie in gang gezet. Het (inmiddels) rijksmonument werd aangepast aan de eisen en wensen van deze tijd met behoud van het monumentale karakter van de gebouwen.

Het Justus van Effencomplex trekt inmiddels toeristen en bouwkundigen uit binnen-en buitenland.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Justus van Effencomplex”

  1. O, wat een interessant stuk, en dat over mijn eigen stad ……… word dus tijd dat ik me ook eens richting spangen begeef om daar eens even rustig rond te kijken en sfeer te proeven. 🙂

Geef een reactie

