Wim of Henk?

In 1968 kwamen we bij het eerste college sociale wetenschappen naast elkaar te zitten in de collegebanken van de VU.

Twee domineeszoons met Friese wortels: Wim en Henk. Behalve die roots waren er trouwens nog opvallend veel meer overeenkomsten.

In 1975 gingen we allebei als orthopedagoog werken op dezelfde instelling. We kregen dezelfde kamer en aanvankelijk waren we verantwoordelijk voor dezelfde ‘paviljoens’.

De gevolgen bleven niet uit. Er waren tal van mensen die ons door elkaar gingen halen. Wim werd Henk en Henk werd Wim.

Toen Henk een keer een stuk had geschreven waar de directeur erg boos over was denderde hij onze werkkamer binnen en gaf Wim de wind van voren. Wim hoorde het allemaal aan, gaf de directeur groot gelijk en belde daarna Henk op dat hij voorlopig maar beter even niet in het hoofdgebouw kon verschijnen.

De naamsverwarring werd steeds groter. Bewoners, personeelsleden en toevallige passanten in de stad noemden Wim Henk en Henk Wim. Het werd zelfs zó bont dat Wim’s echtgenote hem af en toe Henk noemde.

Tijd om te verkassen. Henk vertrok naar elders. Maar daarmee was het probleem niet verholpen. Bij de nieuwe organisatie werd Henk regelmatig Wim genoemd. En dat werd zelfs zo bij de daarop volgende organisatie. Kennelijk heb ik een Wimhoofd.

wim-henkWim bleef zijn eerste werkgever trouw en bleef nog steeds af en toe Henk genoemd worden.

Vanmorgen zat ik bij de kersverse dokter in de kersverse wachtkamer. Daar zag ik dit plaatje. Het heeft kennelijk zo moeten zijn…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

6 thoughts on “Wim of Henk?”

  1. Tja, en ik ben lid van een kerkelijke gemeente waar tenminste 7 Tinekes lid van zijn; dat geeft ook verwarring zo nu en dan. Twee ervan zitten in de kerkenraad.

Geef een reactie

