Er is er één jarig!

Nynke 6Vandaag is dit meisje 38 jaar geworden.

Tijdens de nasleep van de strenge winter van 1979 werd ze geboren in een ziekenhuis in Den Helder. Omdat ze zo klein was (1320 gram) moest ze direct door naar een ander ziekenhuis. Haar vader ging met haar mee. Haar moeder had haar niet eens gezien. Zo ging dat toen nog.

De Hongaarse kinderarts zei tegen mij: “Och meneer, wij fokken haar wel op!” Ze bleek ook een vechtertje. “Een venijnig kreng” zei de zuster. Dat had ze nodig om te overleven.

Met een jaar had ze de achterstand ingehaald. Groot is ze nooit geworden, maar dat zit in de familie. Haar vader bleef ook lang de kleinste van de klas. En haar oma kon (bijna) rechtop onder de tafel door.

Taal en muziek waren haar grote hobby’s. Ook dat zit in de familie. En nog wat later: knutselen en frutselen.

Inmiddels woont ze al een paar jaar samen met Frank op een Delftse bovenwoning. Vanavond ga ik daar op bezoek. Haar moeder zit op dat moment in het vliegtuig naar Israël. Die komt over twee weken weer thuis.

Dan wordt de verjaardag ‘officieel’ gevierd.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

4 thoughts on “Er is er één jarig!”

Geef een reactie

