Langs de Zaan (1)

Mijn laatste patiënt in Amsterdam heeft afgezegd. Ieder nadeel heeft een voordeel: ik ga nu op de fiets stappen en een eindje gaan fietsen. Er staat nauwelijks wind en het is een graad of drie, dus prima fietsweer.

De zon staat al laag aan de horizon als ik in de buurt van mijn vroegere middelbare school ben: het Pascal College in Zaandam. Destijds een school met 160 leerlingen, aan de rand van een enorme zandvlakte, nu een mammoet temidden van eindeloze nieuwbouw.

Zigzaggend rond het knooppunt van verkeerswegen bij Zaandam en langs het natuurgebied van het Twiske fiets in ik in de richting van de Kalverpolder. Deze fietsroutes bestonden vroeger nog niet, ik zie de wereld nu vanuit een heel ander perspectief.

wormerveld-2Ik kom uit bij de Ringvaart rond de Wijde Wormer, de enige grotere droogmakerij in Noord-Holland waarvan het water voor de drooglegging zoet was. Beemster, Schermer en Purmer stonden in open verbinding met de Zuiderzee en het water was er brak tot zout.

amerikaanse-molen-kalverpolderAan de rand van de Kalverpolder staat één van de weinige Amerikaanse windmolens in Nederland, de Hercules, een zogenaamde roosmolen. Bekend van de prairie en in de vorige eeuw ook in Nederland geïntroduceerd.

Twee kilometer verderop zicht-op-de-zaanse-schansstaat een hele rij klassieke molens. Dat is één van de topattracties van het Nederlandse toerisme: de Zaanse Schans. Toen wij in de Zaanstreek woonden werden huizen en molens her en der plank voor plank afgebroken en hier weer opgebouwd.

ringvaart-wijde-wormerIk fiets aan de buitenkant van de Wijde Wormer, langs de Ringvaart. De landelijke wegen zijn op deze vrijdagmiddag druk met spitssluipverkeer. Rechts van mij de strakke lijnen van de Wijdewormer, kenmerkend voor de droogmakerijen van Leeghwater.

brug-over-de-ringvaart-wijde-wormerLinks het waterland van de Kalverpolder (bijna meer water dan land) en dan toch opeens een ‘strakke’ polder: de Enge Wormer. Deze polder was niet bedoeld als commerciële onderneming (daar was hij te klein voor), maar om de gemeente Wormer beter te beschermen tegen het onbetrouwbare water.

Ik fiets rechtsom (tegen de klok in) langs de rand van de polder en krijg daarbij zicht op onze vroegere woonplaats: Wormer. Het dorp was destijds vooral agrarisch georiënteerd. Ik heb nog een DVD waarom hooiwagens en melkkarren af en aan rijden over de beklinkerde Dorpsstraat.

zicht-op-wormerIn het oosten van het dorp bevindt zich de Rooms-Katholieke Kerk als baken in de polder. Dit gedeelte heeft nog altijd een dorps en daarmee landelijk karakter. In het westen zijn veel forensen gaan wonen en rukte de nieuwbouw op. Het water langs de Dorpsstraat werd gedempt en de dorpse winkels maakten deels plaats voor een winkelcentrum.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

