Slaaponderzoek

Altijd weer leuk, zo’n slaaponderzoek.

Zelf heb ik drie nachten in een Krankenhaus doorgebracht om mijn slaappatroon in kaart te brengen, maar in een ziekenhuis slaap ik per definitie slechter. Dus hoe betrouwbaar dat was? In ieder geval kwam uit het onderzoek dat mijn slaap een zootje was. Nu niet meer, gelukkig.

Jarenlang heb ik deel uitgemaakt van het dreamteam: een slaaponderzoeksteam. Daar kwam o.a. uit dat veel mensen met een verstandelijke beperking lang in bed liggen, maar veel te weinig gezond slapen. Veel lichte slaap, weinig diepe slaap.

Gisteren kwam de uitslag van één van mijn cliënten, bij wie ik de hypothese had dat hij altijd moe was omdat hij te licht zou slapen. Ik vermoedde o.a. dat dat kwam door zijn gespannenheid en door zijn zeer scherpe gehoor.

Uit het onderzoek bleek dat deze persoon gemiddeld 11 uur en 21 minuten per etmaal op bed lag. Dat is niet vreemd in de gehandicaptenzorg: de late dienst werkt doorgaans tot 22 uur en dan breng je de mensen al vroeger naar bed. In de ouderenzorg is dat beeld nog minder gunstig.

De man over wie ik het heb had gemiddeld 28 minuten nodig om in slaap te vallen. Dat is normaal.

Hij had gemiddeld 9 uur en 44 minuten slaaptijd. Voor iemand van 60 jaar is dat vrij veel. Hoe zou hij dan toch zo moe kunnen zijn?

Hij werd tot 47 keer per nacht wakker. Soms deed hij dan ook even het licht aan. Als je zo vaak wakker wordt krijg je niet de gelegenheid om in de diepe slaap te geraken. Die heb je nodig ‘om je brein schoon te wassen’. Zo’n diepe slaap duurt 60 tot 90 minuten.

Ondanks een lange slaaptijd had deze meneer een onvoldoende slaapkwaliteit. Hij lag lang op bed maar rustte toch niet goed uit.

Dus de komende tijd moet er gesleuteld worden aan mogelijkheden om beter (dieper) te kunnen slapen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

