Molenfietsen (4) : Kinderdijk

molens-bij-kinderdijk-2De molens van Kinderdijk behoren tot de beroemdste toeristische attracties van Nederland. De meeste molens behoren bij twee molengangen, bedoeld om het water stapsgewijs uit de diepliggende polders te pompen. De molens vallen onder Unesco Werelderfgoed. Daardoor zijn ze tevens extra beschermd tegen eventuele plannen om hier allerlei nieuwbouw te plegen. Dan raak je je erfgoed-licentie kwijt.

Er staan hier acht molengang-kinderdijkbakstenen windmolens die gebouwd werden rond 1738. Deze molens zijn bijna identiek, maar er zitten wel enkele verschillen in, doordat ze gebouwd werden door verschillende aannemers. Leuk voor een puzzeltocht met kinderen. Maar kijk uit dat ze geen klap van de molen-bij-kinderdijkmalle molen krijgen.

Ook staan er acht met riet bedekte windmolens, die twee jaar later werden gebouwd.

De molens kunnen ieder voor zich het water tot 1 meter 40 hoger verplaatsen.

Daarnaast zijn er nog een paar loslopende molens en ook nog een klassieke wipwatermolen. De 20e molen is in 1945 ingestort. Daarna is het met die molen nooit meer iets geworden.

lekveer-krimpen-aan-de-lekGenoeg molens gezien. Ik maak me klaar voor de oversteek met de zeer druk gebruikte veerpont naar Krimpen aan de Lek. Er vaart hier een kleine pont, die een driehoek maakt (Ridderkerk > Krimpen > Kinderdijk) en een grote autopont. Ik koester warme gevoelens voor voetveren, maar dan moeten ze wel in de buurt zijn als ik over wil steken. Het wordt dus het autoveer.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Molenfietsen (4) : Kinderdijk”

Geef een reactie

