Pedagogische controle

Er zijn natuurlijk veel meer subtiele manieren om andere mensen onder controle te houden.

Dit is er eentje uit de pedagogische doos. Ik vond hem wel creatief bedacht.

De vader vertelde dat het iedere vrijdagavond en zaterdagavond een strijd was om er voor te zorgen dat zijn puberende dochters een beetje op tijd thuis zouden komen. Hij had allerlei onderhandelingen in de strijd geworpen, maar het werd eerder 4 uur ’s morgens dan 1 uur ’s nachts. En dat wil je toch liever niet als zorgzame vader van twee dochters van nog geen zestien jaar oud.

Toen bedacht Pa een alternatief. Niks geen heldere afspraak. Want een tijd vaststellen, dat werkte voor geen meter. Pa wist één ding zeker: als we één uur afspreken wordt het zéker géén één uur.

Hij meldde zijn dochters het volgende: “Vanavond zijn jullie op tijd thuis. Als je niet op tijd thuis bent zwaait er wat!”

De puberdochters die nooit van enige tijd wilden weten wilden nu opeens precies weten hoe laat ‘op tijd’ was. Daar was de vader zeer laconiek in. “Dat maken jullie zelf maar uit.” “Maar hoe laat is dat dan?” wilden de dochters weten. “Net wat ik zeg: dat zoeken jullie zélf maar uit!” 

Dat vonden de dochters maar flauw van hun vader. En de straf? “Dat zien jullie dan wel.” Opnieuw probeerden de dochters te achterhalen wat Pa in zijn hoofd had. “Nee, dat zien jullie dán wel!”

Het gevolg van deze maatregel was dat de dochters de volgende weekends redelijk op tijd thuis kwamen. Het was zelfs vroeger dan wat de vader zélf in zijn hoofd had.

Alleen: zo’n maatregel werkt niet altijd. Na een paar weken werden er weer tijdsgrenzen verlegd. Dat hoort er nu eenmaal ook bij.

Maar het was een mooi voorbeeld hoe een vage instructie kan leiden tot controle over het gedrag van de ander. En in dit voorbeeld vond ik het een helemaal niet zo ongewenste manier van handelen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Pedagogische controle”

  1. Ik was weduwe toen mijn dochters puber waren.
    Ik heb hen nooit een tijd gesteld; ze gingen sowieso niet vaak stappen.
    Was van mijn kant een kwestie van vertrouwen.
    Een van mijn dochters heeft me later gezegd dat ik wel geluk had gehad, dat ze geen lastige pubers waren; en daar heeft ze gelijk in.
    Een andere dochter heeft me later gezegd dat ze het goed vond, dat ik hen dat vertrouwen gaf; dat het ook wel een druk op legde, die ze wel voelde, maar dat was oké.

    Dat vertrouwen ging niet alleen om de tijd van thuiskomen; ook om het al of niet gebruiken van alcohol en andere drugs. Ik wist wel dat dit beschaamd zou kunnen worden, maar wilde dat vertrouwen geven tot het tegendeel zou blijken. Dat vertrouwen is niet beschaamd. Ik denk ook omdat ze zelf al jong zelf geen drugs wilden gebruiken en met alcohol wilden wachten.
    Ook in dat opzicht heb ik het getroffen met mijn dochters.

Geef een reactie

