Molenfietsen (2)

Het volgende dorp is Bleskensgraaf. Het dorp ligt aan de Graafstroom. Dat heeft niet te maken met een Graaf, maar met het feit dat dit water gegraven is. Bleskensgraaf ligt dus aan een kanaal.

bleskensgraaf-dorpskerk-kopieDe oplettende fietser zal het opvallen dat er in de dorpskom van Bleskensgraaf vooral huizen en gebouwen staan uit de periode van rond 1950. Dat komt doordat het dorp op 12 mei 1940 werd getroffen door een bombardement. De Duitsers dachten namelijk dat een deel van het Nederlandse leger zicht verschanst had in dit land van boter, kaas en eieren. Kerk, gemeentehuis en veertig huizen werden verwoest. De mensen hebben het wel over de Amerikanen, maar de Duitsers waren ook geen lieverdjes.

graafstroom-kopieHet meest dominante gebouw in Bleskensgraaf is de stellingmolen De Vriendschap uit 1890. Hij werd gebouwd als korenmolen.

Bleskensgraaf (2800 inwoners) ligt in de gemeente Molenwaard, die een deel van de Alblasserwaard omvat. Het is een kerkelijk zeer orthodoxe streek: de SGP behaalde hier bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen.

bovenkruier-bij-bleskensgraaf-kopieIn Bleskensgraaf kunnen de inwoners zowel ’s morgens als ’s avonds naar de kerkdiensten van de Hervormde Kerk en de Hersteld Hervormde Kerk. Voor mensen die meer van de gitaar dan van het orgel houden is er ook een Vrije Baptistengemeente. Rooms-Katholieken en Gereformeerden moeten hun heil buiten het dorp zoeken.

Aan de noordzijde van de Graafstroom fiets ik verder in de richting van Dordrecht. Maar voordat ik in die plaats terecht kom sla ik rechtsaf: in de richting van Streefkerk. De Zijdeweg is een vrij drukke weg (de N 481). De weg kruist de Achterwaterschap en daar fiets ik de voormalige gemeente Liesveld binnen.

broekmolen-bij-streefkerk-kopieEven verderop staat de Broekmolen, een heel oude wipwatermolen (uit 1581). In deze streek staan zo’n dertig poldermolens die allemaal moesten voorkomen dat de koeien tot hun knieeën in het drassige land zouden komen te staan. En dan heb ik de Kinderdijkse molens nog niet eens meegeteld…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

