Vriesfietsen (5) : naar Weesp

zonsondergang-nederhorst-den-berg-2Over het Googpad fiets ik in noordwestelijke richting. Schuin voor mij is de zon onder gegaan. De natte gedeelten van de weg zijn bezig glad te worden. Het is dus goed uitkijken geblazen.

Bij het buurtschap Hinderdam is een open vecht-bij-weespverbinding tussen de Spiegelplas en de Vecht. Die rivier is hier opmerkelijk breed en laat je alle hoeken van de windwijzer zien. Dat komt doordat de Vecht eigenlijk niet precies weet waar hij heen moet stromen.

vecht-bij-weesp-2Het water van de Vecht is deels bevroren, deels open gevaren door het scheepvaartverkeer. Maar de open gedeelten zijn alweer bezig te bevriezen.

Hemelsbreed bevind ik mij op 10 kilometer afstand van de gemeentegrens van Amsterdam. Het gebied oog landelijk, maar de drukte van de Randstad gonst me in de oren tegemoet. Langs de oude Provinciale Weg tussen Hilversum en Amsterdam wordt hard gewerkt aan verbreding van de weg en de brug. Overal liggen molshopen aan zand langs de weg.

weesp-1De Provinciale Weg is druk, maar al snel kan ik de oversteek wagen naar de buurtschap De Horn. Langs de Vecht vervolg ik mijn fietspad naar Weesp, een plaats die bekend is van de Weesper Moppen. De snoepers onder de lezers van dit blog kennen de plaats ook van Van Houten cacao.

Meneer van Houten Senior vond in de 19e eeuw een procedé uit waardoor de cacao – om het plat te zeggen – beter verteerbaar werd. Eerdere consumenten werden nogal eens onwel van de zware cacao en ontwikkelden op zijn minst een daverende hoofpijn na het verorberen van een paar blokjes zwarte chocolade. Daar had meneer Van Houten iets op weesp-achter-de-grote-kerkgevonden: zijn procede zorgde er voor dat het zwarte goud wat lichter verteerbaar werd. Hij vroeg patent aan op dit procedé dat nog steeds Dutching wordt genoemd.

Tegenwoordig is Weesp een aardig historisch voorstadje van de gemeente Amsterdam. De plaats telt zo’n 20.000 inwoners. Ook loopt er een aanzienlijk aantal poezen rond, van wie ik er ter plekke eentje kan aaien.

Het oude centrum van Weesp is een beschermd stadsgezicht en telt zo’n tweehonderd monumenten. Het ligt op een plek waar de Vecht een scherpe bocht naar het noordoosten maakt om vervolgens even voorbij Muiden in de Zuiderzee te plonzen.

weesp-stadhuisEén van de opmerkelijk grote monumenten is het neoclassicistische stadhuis. Er staat ook een grote Hervormde Kerk met een beroemd Bätz-orgel. 

De Rooms-Katholieken wilden in het kader van hun emancipatie in de 19e eeuw de toren van de Hervormde Kerk in de hoogte voorbij streven. Twee jaar geleden werd de Sint Laurentius (1876) als kerkgebouw afgestoten, omdat het onderhoud te duur was geworden. De kerk is echter een beschermd monument, dus het gebouw moest blijven staan. Drie maanden geleden brak er brand uit in de toren, waarbij de spits gesneefd is. Het beschermde stadsgezicht van Weesp ziet er dus toch niet meer zo uit als een paar jaar geleden.

weesp-brug-over-de-vechtIk fiets naar het station van Weesp. Hier stoppen veel Sprinters (tussen de regio Amsterdam, het Gooi en Almere/Lelystad). De Intercity’s naar/van het Noorden en het Oosten razen in volle vaart over de middensporen het station voorbij.

In Weesp kocht ik vijf jaar geleden mijn Batavus Weekend. Ik zet mijzelf en de fiets hier weer op de trein voor de terugreis naar Delft.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Vriesfietsen (5) : naar Weesp”

Geef een reactie

