Zieke PC en echtgenote

Als ik cursus moet geven ben ik altijd een uur te vroeg op de locatie. Ik wil namelijk weten ‘of alles het doet’.

Ik kom uit de tijd van het schoolbord en het krijtje en die deden het altijd. Maar van digitale apparatuur moet je het maar afwachten of alles ‘compatibel’ is. Doorgaans denk ik dat mijn eigen digitale onhandigheid maakt dat ik iets niet aan de praat krijg. Maar dat blijkt niet altijd de oorzaak te zijn.

Gisteren moest ik cursus geven voor tandartsen en mondhygiënisten. Ik was zelfs 1½ uur vóór aanvang op de locatie. De beamer deed en op de PC brandden de vertrouwde lampjes. Maar met geen mogelijkheid kreeg ik de powerpoint op het scherm. Ook de twee reserve USB-sticks (ik ben van de controle) deden het niet, ook niet in de andere ingang. Dan denk ik: zijn mijn USB-sticks getroffen door een onbekend virus?

Helaas was de ICT nog niet beschikbaar. Mijn trein reed op de minuut nauwkeurig op tijd. Maar op de autoweg was een ongeluk gebeurd en ICT en catering stonden collectief in de file. En zo tikten de minuten voorbij richting uur U, toen de cursus moest beginnen.

Een half uur van tevoren was de eerste ICT-medewerker aanwezig als EHBOC (Eerste Hulp Bij Onwillige Computers). Hij constateerde dat heel Windows gewist was van de computer. Even later kwam de tweede ICT-medewerker. Zij constateerde dat de hele PC terminaal was geworden: hier viel niet mee te werken.

Er werd een laptop gehaald, maar niemand wist het wachtwoord voor deze laptop. Ook de netwerkverbinding deed het niet.

Uiteindelijk, tien minuten na Uur U, kon ik met de cursus beginnen. De pauzes werden door de ICT ingezet om verdere herstelhandelingen te verrichten. Ik heb verder de cursus zonder problemen kunnen geven. Dankzij de PC-dokters bij de onderwijsinstelling.

Tussendoor kreeg ik een berichtje dat Tineke naar de dokter was geweest. Zij had al een aantal dagen last van een viraal virus. Ik had in 45 jaar nooit meegemaakt dat ze hoge koorts had (37.8 was het maximum), maar nu was de temp tegen de 40. Bij mij werkt dat systeem anders: een klein virusje leidt al tot hoge temperaturen. De huisdokter constateerde een longontsteking.

Dochter Nynke had gelukkig voor haar vader gekookt, ik moest alleen nog enige huishoudelijke zaken regelen. Van vermoeidheid zette ik koffie zonder filter en de doos met koekjes vond ik vanmorgen terug in de koelkast.

Maar we zijn er weer… Tineke ook, trouwens. De koorts is bijna helemaal geweken.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

4 thoughts on “Zieke PC en echtgenote”

  1. Ik wens Tineke verder beterschap. Ik hoor veel over mensen met longontsteking de laatste maanden. En het herstel, daar moet je echt de tijd voor nemen!

  2. Beterschap voor jouw vrouw.

    Te vaak laten de de ICT-mogelijkheden op cruciale momenten verstek gaan.

    Maar een levendiger verteller moet zich daar ook doorheen weten te slaan.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

