Splitting

De term ‘splitting’ is bekend en ook berucht vanwege de problemen die behandelaars ervaren in de omgang met mensen met borderline.

Deze splitting is een gevolg van het mechanisme van het aantrekken en het afstoten. Iedere ervaren begeleider of behandelaar heeft dit aan den lijve kunnen ervaren. De ene keer ben je de beste behandelaar die de persoon in kwestie ooit gehad heeft en de volgende keer heb je een aanklacht aan je broek/rok.

Kinderen met verstoorde hechting

Ook binnen groepen kinderen met verstoorde hechting is deze splitting een berucht fenomeen.

  • Degene die altijd pannenkoeken bakt of patat als eten geeft is de goede begeleider
  • Degene die de regels stelt is de foute begeleider
  • Degene die hen hun eigen gang laat gaan is de goede begeleider
  • Degene die grenzen stelt is de foute begeleider

Op die manier worden begeleiders tegen elkaar uitgespeeld. “Van Willem mocht het wél!” Kinderen met verstoorde hechting zijn experts in het in stand houden van deze dynamiek.

In stand houden van de dynamiek

Kinderen spelen op basis van hun eigen geschiedenis, beleving en ervaring in op de persoon van de hulpverlener. Daarbij wordt het bekende patroon in stand gehouden. Bijvoorbeeld: ‘net zo lang aandacht vragen totdat de begeleider jou zat is’. Of: ‘net zo lang de afspraken niet nakomen totdat je wéér weggestuurd wordt’.

De kinderen doen altijd weer een appel op jou als persoon. Ze testen vooral je zwakke plekken. Een gevolg is dat je voortdurend jezelf tegen komt. Begeleiders die graag met kinderen werken omdat ze dan liefde terug verwachten vallen binnen de kortste keren door de mand.

Oplossingsrichtingen

Vraag: hoe voorkom je de bevestiging van die negatieve patronen en vind je alsnog af en toe een positieve ingang? Dat zit:

a) in de pedagogische structuur.  Maar ook:

b) in het helder hebben van de therapeutische vraag van het kind.

c) En niet in de laatste plaats: in de vraag wie je zelf als begeleider – maar vooral als persoon – bent.

Hoe ga je zelf om met die vraag naar bodemloze aandacht, de confrontatie met negatief gedrag? Hoe ga je om met een uitputtingsslag zonder ogenschijnlijk veel resultaat? Wie ben jij als begeleider?

Drie voorwaarden

  1. Sterke persoonlijkheid, eigen ik, jezelf kunnen blijven in het werk
  2. In staat om naar jezelf te kijken (‘reflectie’, ‘mentaliseren’)
  3. Mogelijkheid tot bijsturing, intervisie, supervisie om jezelf fit te houden
Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Splitting”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s