Vriesfietsen (4) : Ankeveense Plassen

In de 17e en 18e eeuw wilden de mensen het ook af en toe warm hebben of een potje kunnen koken. Dus groeven ze veen af en maakten er turf van. Dat veroorzaakte geen aardbevingen, maar wel veel nattigheid. Maar tegenwoordig vinden we dat mooi.

Zo ontstonden o.a. de Ankeveense Plassen. De naam Ankeveen zegt al dat hier veen moet zijn (geweest).

ankeveenHet dorp Ankeveen is een lintdorp temidden van uitgestrekte natuur. Ik fiets er aan de zuidkant binnen en sla dan al heel snel weer af. Het lint neem ik deze keer voor lief: ik zoek te natuur op.

Maar even over Ankeveen: het dorp telt zo’n 1500 inwoners. Er staat een grote Rooms-Katholieke Kerk en er wordt carnaval gevierd. Toch spreken de mensen niet met een zachte ‘g’. Er is ook een terrein voor mensen die graga in hun blootje willen lopen, maar die heb ik vandaag niet aangetroffen.

ankeveen-bergsepadIk vraag me af waarom er in Ankeveen zoveel parkeerdruk is, maar de oorzaak wordt mij al snel geopenbaard: de schaatskoorts heeft toegeslagen. Overal zijn mensen bezig zich aan schaatsen te binden of schaatsen te ontbinden. En dertig-plussers proberen hun kroost aan het schaatsen te krijgen. Het nieuws had gemeld dat het gevaarlijk schaatsen is op open water, maar in Ankeveen trekken ze zich daar niet zoveel van aan.

schaatsen-ankeveense-plassenEen prachtig smal en af en toe beblubberd wandelpad (ook toegankelijk voor fietsers) brengt mij westwaarts. Het is een gebied met stroken water en stroken land (de zogenaamde legakkers), stukjes weiland, maar vooral veel lagere boomsoorten. Her en der duiken schaatsers op. De watervogels hebben een heenkomen gezocht in de schaarse open stukken water.

zonsondergang-nederhorst-den-bergIn tegenstelling tot de Ankeveense Plassen is de volgende plas een ruim open stuk water: de Spiegelplas. Aan de overkant ligt Nederhorst den Berg.

Ik zie een prachtig silhouet van dit dorp voor me. Op de voorgrond bevroren water, daar achter is het water niet bevroren, dan de smalle lijn van het land, met de torens van Nederhorst den Berg en een zonsondergang-nederhorst-den-berg-3molen en daarboven een koepel van oranje, gele en blauwe lucht.

De fietsmiddag was op zichzelf al mooi, maar dit is toch echt weer een hoogtepunt: het genieten van de zonsondergang!

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Vriesfietsen (4) : Ankeveense Plassen”

Geef een reactie

