Vrouwen: het dak op!

Op de plekken waar ik werk vormen vrouwelijke personeelsleden de overgrote meerderheid van teams. Ik heb zelfs een tijdje gewerkt met zo’n 60 vrouwelijke medewerkers. Er was in geen enkel team een man werkzaam.

Maar zodra zich een man aandiende leidde dat tot een bijzondere reactie. Zoals vorige week, toen een mannelijke stagiaire met zijn stage begon. Er werd meteen van hem verwacht dat hij de technische problemen ging oplossen. Ik vroeg me dan altijd af wie die problemen vóór die tijd oploste. Of was het het bekende mechanisme: als er een vrouw werkt zet zij de koffie, als er een man werkt lost hij de technische problemen op?

Maar ik was toch ook een man die in al die woningen rond liep? Ja, dat wel. Maar kennelijk straalde ik iets uit dat ze voor techniek niet bij mij moesten zijn. En dat is ook zo. Techniek en Henk 50 gaan niet samen. ik ben al blij dat ik een fietsband kan plakken. Daar doe ik een hele middag over. Maar dat is ook wel zo ongeveer het maximum van mijn technische vermorgens. Voor de verdere techniek heb ik Tineke in huis.

Aan dat voorval van die stagiaire moest ik denken bij een artikel in de krant van gisteren. De leerkrachten van een basisschool vertelden dat ze nauwelijks pauze hadden/kregen. De meester vulde nog aan dat hij in de pauze vaak het dak op moest op de bal er af te halen. Want als enige mannelijke medewerker was dat zijn taak.

Kom op, vrouwen, ga ook eens het dak op!

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

5 thoughts on “Vrouwen: het dak op!”

  1. Het handigste zou zijn als we allemaal datgene konden doen en deden waar we goed in zijn….. op naar de emenscipatie.

    En klopt, als leerkracht op een basisschool heb je geen pauze. Je moest de wc aandweilen, de vaatwasser inruimen, een kind dat gevallen was verbinden, de logopediste en andere externen telefonisch te woord staan, een afspraak met een ouder maken, ingrijpen bij een ruzie tussen de overblijfmoeder en een kind, je toetsresultaten invoeren, je die ochtend op internet geplaatste leeslesvragen uitprinten, op zoek naar de perforator die weer eens niet op de juiste plek teruggezet was enz….. Ik at meestal om 7 uur ´s morgens en 7 uur ´s avonds. En ziedaar, ik heb het overleefd. Het zal in de zorg niet anders gaan??

  2. Toch even een kleine aanvulling: hier op kantoor waar ik werk zijn het nog steeds de vrouwen die de koffie moeten rondbrengen en de eventuele lunch moeten verzorgen. Al sinds dat ik werk heb ik daar echt een bloedhekel aan. Zo stigmatiserend! Bij mij komen ze als de ketel het niet doet of het toilet verstopt zit. Terwijl er hier zat (75%) mannen rondlopen. Ik draai mijn hand er niet voor om en ga zó het dak op hoor, als het moet (is wel een beetje hoog). Straks de banden oppompen van een Polo en naar de garage rijden voor de winterbanden. Ook dat doe ik. Dus met de emancipatie zit het zeker best wel goed bij mij, maar soms is het zó heerlijk om met je handen te wuiven en te zuchten en te zeggen: kan ik niet hoor….! 😉

  3. Helemaal eens! Ik (vrouw) erger me vaak behoorlijk als ik met andere dames praat over emancipatie. Dat zij dan vertellen dat ze vinden dat hun man ook een aandeel in de zorg- en huishoud-taken moet nemen.
    Zeker wanneer ze gaan klagen vraag ik dan graag even door naar de Andere Taken zoals fietsbanden plakken en gaatjes boren in de muur. Wanneer er dan een stilte valt besef ik weer: we zijn nog lang niet klaar met de emancipatie…!

Geef een reactie

