Langs de Linge (6)

acquoy-dorpskerkOver de dijk langs de Linge fiets ik Acquoy (600 inwoners) weer uit. Even verderop wordt het land doorsneden door de N 327, de Leerdamse Weg. ik volg deze weg een klein eindje, temidden van joelende scholieren. Scholieren op de terugweg naar huis hebben doorgaans weinig acquoy-lingedijkdiscipline; dan weer wordt er gescheurd, dan weer stapvoets gereden. Ondertussen vergaar ik allerlei nieuwtjes over leraren, verliefdheden en andere ongemakken.

De Heersdijkbrug zou mij naar gene zijde van de Linge kunnen brengen, maar ik besluit om aan deze zijde te blijven. Wel maak ik even een foto van het dorp Gellicum.

linge-bij-gellicumHoewel dit dorp slechts 300 inwoners telt, moeten jullie er niet te gering over denken. De plaats is meer dan duizend jaar oud en Gellicum was vroeger een Heerlijkheid met een heus kasteel. Dat kasteel werd echter afgebroken omdat de eigenaar de lasten niet meer kon betalen.

Verder bezit Gellicum een Oranjevereniging, een biljartvereniging en een speeltuinvereniging. Het licht is rood, het licht is groen, maar in Gellicum valt altijd wel iets te doen.

lingefutenIk keer op mijn fietsschreden terug en fiets Rhenoy binnen. Sommige mensen hebben nog nooit van Rhenoy gehoord, maar dat is toch wel een ernstige zaak. Rhenoy telt zo’n 650 inwoners. Hier werd ooit de voetbalvereniging VIOS opgericht (Vooruitgang Is Ons Streven). Deze voetbalclub bestaat niet meer. Soms lukt het niet helemaal met de vooruitgang.

Maar Rhenoy is wel bekend doordat hier diverse wielerrondes worden georganiseerd. Voorzover wielrenners om zich heen kijken biedt de organisatie een veelbelovend perspectief: ‘De rivier De Linge, die als een slang kronkelt door het Betuwse landschap, zal regelmatig in het gezichtsveld komen van de rijders’.

rhenoyTerwijl ik een foto maak van de plaatselijke dorpskerk word ik onheus bejegend door twee honden die zich erg groot proberen te maken. Ze kunnen echter niet beletten dat het kerkgebouw op de foto en op dit weblog terecht komt.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

