Langs de Linge (5)

fort-bij-asperenTen oosten van Asperen ligt een enorm fort: het Fort bij Asperen. Het hoort bij de Hollandse Waterlinie en valt onder het militair erfgoed. Ook wordt er aan kunst gedaan. Maar nu even niet. Als ik hier fiets varen én de ponten niet, én mij wordt de toegang tot kunstzinnige consumptie ontnomen. De vele vleermuizen in het Fort houden namelijk hun winterslaap.

Ik fiets dus maar weer verder op mijn Friese Batavus. Een volgend dorp is nooit ver, want vroeger was dit één van de meest dichtbevolkte delen van Nederland.

acquoy-dorpskerk-en-torenIk schrijf nu wel dat het niet ver is, maar dat is alleen als je de afstand hemelsbreed bekijkt. Als je langs de Linge fietst maak je weer een enorme bocht, als je wandelt is het volgende dorp één uur gaans verderop. Dat volgende dorp heet Acquoy. Het is dat namen niet mogen met scrabble, anders had je toch een aanzienlijk aantal punten kunnen vergaren.

acquoij-en-pisaAcquoy heeft één van de scheefste torens van Nederland. Het wordt nog gekker als ik meld dat naast de toren mevrouw Pisa, de echtgenote van een vroegere predikant, begraven ligt. Er is discussie over wat nu de meest scheve kerktoren van Nederland is (Bedum of Acquoy). In Acquoy werd de bouw al snel stil gelegd, de bouwers zagen kennelijk zelf wel in dat het niets zou worden met deze toren. Hij staat 3,8 graden uit het lood.

Hoe het dorp aan deze ingewikkelde naam komt is mij niet geopenbaard. acquoyIk meende er vroeger wel eens iets over gelezen te hebben, maar dat kan ik niet terugvinden. Je spreekt de plaatsnaam uit als Akkooi. En dus niet Akkwa, zoals ik wel eens hoor zeggen.

Het dorp was eigendom van een baron. Zijn wapen hangt in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Je moet toch iets om aan naamsbekendheid te doen…

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Langs de Linge (5)”

Geef een reactie

