Schaatsen op de Ankeveense Plassen

Ooit was ik verliefd op Anke.

Jongens en meisjes werden in de klas redelijk gescheiden gehouden. Maar er was één jongen in de klas die naast een meisje zat. Dat meisje was Anke en die jongen was ik.

Anke was de dochter van de plaatselijke melkboer. En ik had een M op mijn jas omdat ik drie glazen melk per dag dronk. Dan werd je lid van de zogenaamde Melkbrigade.

Met Anke is het uiteindelijk nooit iets geworden. Vermoedelijk loopt ze inmiddels achter een rollator.

schaatsen-ankeveense-plassenMaar als herinnering aan haar fietste ik gisteren temidden van de Ankeveense Plassen (in de provincie Utrecht). Hoewel weerman Marco Verhoef had gewaarschuwd dat het ijs in de open gebieden zeer onbetrouwbaar is werd er hier volop geschaatst.

De mensen die heelhuids de wal bereikten meldden diverse spierpijnen en andere ongemakken.

Ik hield het dus maar bij mijn vertrouwde Friese Batavus. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Schaatsen op de Ankeveense Plassen”

  1. Filmpjes gezien van ´waaghalzen´ … het ijs kraakte en golfde vervaarlijk!
    Ik blijf liever thuis, veilig verstopt achter een beker warme chocomel, maar voor de jeugd en de bikkels is de ijspret vast inspirerend!

    Nostalgie. Vroeger schaatsten we onvermoeibaar over de lange, tussen de weilanden gelegen boerensloten van het ene dorp naar het andere, op veel te grote Friese doorlopers. En daarna warme chocola en een krentenboterham met boter en suiker bij mijn vriendinnetje op de boerderij.
    Ik herinner me ook nog van vroeger, dat de Loosdrechtse Plassen en de Vinkeveense Plassen dichtgevroren waren. In de zeer strenge winter van 1963 kon je per auto het ijs op, zo dik was het. In die koudste winter van de eeuw was de laagst gemeten temperatuur -20 in Nederland.

Geef een reactie

