Hardop denken

Gisteren kreeg ik een vraag over een (oudere) mevrouw die vaak hardop loopt te denken. ‘Gaat het wel goed met die mevrouw?’ vroeg een begeleidster zich af.

Dat vraag klopt met het beeld dat mensen vaak hebben over het hardop praten terwijl je toch tegen niemand anders praat (alleen tegen jezelf). Dan moet je toch wel behoorlijk in de bonen zijn. Dat doen mensen die dronken zijn, die psychotisch zijn of die dementerend zijn.

Maar komkom, tuuttuut, hoho! Zo eenvoudig ligt het ook weer niet! Probeer eens een telefoonnummer uit je hoofd te leren. Grote kans dat je dan hardop de cijfers ‘memoreert’. Waarom doe je dat hardop?

En observeer eens een peuter of een kleuter. Ze zijn de hele tijd bezig met hardop voor zichzelf te denken. Waarom doen ze dat? Omdat ze op die manier beter hun denken kunnen ‘organiseren’. Dat doen peuters en kleuters ook nogal eens als ze bang zijn. Ze praten zichzelf hardop moed in. En dat doen ze niet voor niets. Als je iets hardop zegt landt het beter dan wanneer je de boodschap alleen maar in je hoofd houdt.

Of kijk eens naar de peuter die een koekje wil pakken, terwijl hij (eigenlijk) al weet dat dat niet mag. Hij zegt hardop tegen zichzelf dat hij geen koekje mag pakken. Dat hardop zeggen werkt dan als een extra rem op het gedrag.

Is in jezelf praten een teken van gekte? Nee; het heeft een functie in het jezelf helpen controleren. Dat past dus heel erg bij de emotionele ontwikkeling van de peuter en de kleuter. Hun hersenen kunnen hun gedrag nog niet voldoende reguleren. Dan helpt hardop denken. Het helpt ook om beter te reguleren: eerst dit en dan dat.

Maar die mevrouw was toch geen kleuter? Nee, ze is in de vijftig. Begint ze dan te dementeren? Niet dat ik weet. Maar kennelijk heeft ze het wel nodig om in de chaos van het leven hardop voor zichzelf een aantal dingen te ordenen. En het blijkt dat hardop denken je daarbij helpt.

Mevrouw is niet gek!

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

4 thoughts on “Hardop denken”

  1. er is nog een andere reden dat mensen hardop in zichzelf praten, een hele irritante reden: ze willen aandacht, ze vinden zichzelf belangrijk en wat ze doen

  2. Dat van die peuters en kleuters is heel herkenbaar. Soms lastig als een driejarige en eenjarig bij elkaar op de kamer slapen: mijn oudste kleindochter hield daardoor soms haar zusje uit de slaap. Ik heb haar toen ze ruim drie was erop aangesproken en haar gezegd dat ze moest proberen ‘in haar hoofd’ te praten als ze nog niet meteen kon slapen ( het was bij haar geen angst, ze had gewoon nog wat te denken voor ze in slaap kon vallen, dat heb ik ook nog altijd, ik val nooit meteen in slaap).
    Ze snapte het wel, maar echt helemaal in haar hoofd vond ze nog wel moeilijk: ze bleef de eerste tijd haar lippen er nog wel bij bewegen, een soort playback van haar gedachten. Ze is nu 6 jaar, en praat nog steeds graag; maar in haar hoofd denken kan ze nu ook heel goed.

Geef een reactie

