Fietskilometers

Er was een lezer die meende dat ik jaarlijks een fietsstatistiek weer gaf op dit blog. Dat is een beetje waar, maar niet helemaal. Af en toe gaf ik aan het eind van het jaar door hoeveel kilometers de Batavus gezwoegd had.

Dat was ook handig voor mijn eigen archief. In mijn werk kan ik niet ‘bewijzen’ wat ik gedaan heb. Ik heb geen 500 bomen geplant of 26 leerlingen naar een volgende klas geholpen. Ik heb slechts af en toe wat geadviseerd, naar mensen geluisterd, een reeks formulieren ingevuld, een aantal cursussen gegeven en een rijtje artikelen geproduceerd. Maar wat daar allemaal het effect is geweest blijft vaag.

Maar ik heb wel een aantal kilometers gefietst. Dat houd ik bij, want dan weet ik tenminste van één ding dat het een aantoonbaar resultaat is (hoewel je natuurlijk ook sjoemelfietsen hebt).

Sinds 1975 (toen had ik voor het eerst een kilometerteller op mijn fiets) fietste ik ieder jaar meer dan 5000 kilometer. Eigenlijk altijd rond de 7000’a 8000 kilometer. Dat was niet zo moeilijk, omdat (tot 2003) het woon-werkverkeer alleen al zo’n 5000 km. per jaar was.

Daarna werd het woon-werkverkeer wat minder, maar ik had meer vrije tijd en dus groeide het recreatieve aantal kilometers.

Het aantal kilometers durf ik nu eigenlijk niet meer te vermelden, want ik zit voor 2016 in de rode cijfers. Er werd bijna duizend kilometer minder gefietst dan in voorgaande jaren.

In 2013: 8106 km.

In 2014: 7388 km.

In 2015: 7414 km.

In 2016: 6470 km. 

In het laatste kwartaal van 2016 is het fietspeil door de bodem gezakt. Ik maakte geen lange fietstochten meer. En het aantal werkkilometers is sinds 2013 gehalveerd. Dat krijg je als je werk te dichtbij het station is…

zadelpijnDan nog een plaatselijk ongemak. De afgelopen twee jaar ben ik drie keer door mijn zadel gezakt. Volgens de fietsenmaker was er sprake van metaalmoeheid. Worden de wegen slechter (meer hobbels), worden de zadels slechter óf word ik te zwaar voor een gemiddeld zadel?

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Fietskilometers”

  1. Tjonge…wat een schokkende achteruitgang, Henk!
    Je vertelt er niet bij, dat je druk bent geweest met de verhuizing, dat kost ook tijd!

    Voor mijn doen en conditie heb ik dit jaar veel gefietst.
    Toch zeker twee keer op en neer van Schiebroek naar Nootdorp en terug. Ongeveer 70 km??
    Innerlijke metaalmoeheid…
    Mijn autobanden slijten sneller dan mijn fietsbanden.

  2. Ik herken je klacht over het zadel, bij mij was het zadel vrij oud maar in jouw geval lijkt het mij een constructiefout en mag je een nieuw zadel claimen. Mijn ervaring is dat bij veel gelzadels het dek kapot gaat, ook zitten ze te zacht. Inmiddels gebruik ik het goedkope zadel van de HEMA met stevig schuim (geen gel) dat heel comfortabel is op langere afstanden. Alleen geeft het een krakend geluid…….

Geef een reactie

