Reiziger in een vreemd land

Vanwege een defecte wissel rijdt de trein niet verder dan station Delft. Iedereen moet de trein uit.

De deuren gaan alweer bijna dicht als ik een grote koffer uit de trein zie glijden. Daarna wordt er een peuter op het perron gezet. Maar binnen staan nog twee koffers en een wandelwagentje. Ik waarschuw de conducteur. Die neemt even extra tijd.

De spullen blijken te horen bij een mevrouw die geen Nederlands spreekt en verstaat. Ze heeft dus ook de omroepberichten niet kunnen begrijpen. Daar sta je dan, op een ondergronds station en afgesloten door poortjes. Waar moet je heen en hoe doe je dat?

De mevrouw blijkt naar Heerlen te moeten. Ze moet nu met alle spullen het station uit en naar de bus. Ik neem twee koffers voor mijn rekening en breng haar naar de bus. Die rijdt net weg.

Maar is dat wel zo handig om met al deze bagage in een bus te stappen, in Rotterdam weer uit te stappen, een eind te lopen naar het juiste perron, dan weer in Breda over te stappen, vervolgens nog een keer in Eindhoven en dan naar Heerlen? Het was het reisadvies van NS, maar het lijkt me zo een onmogelijke reis.

Ik stel een andere route voor. Terug naar Den Haag Centraal, daar de intercity naar Utrecht te nemen en vervolgens naar Heerlen. Maar dat is nog niet zo eenvoudig. We lopen naar het station en proberen in te checken. Maar dat lukt nu niet meer: als gevolg van het eerste stukje reis heeft de mevrouw nu geen 20 euro meer op de OV-chipkaart (instaptarief).

Dus eerst lopen we met koffers en peuter naar de oplaadautomaat. De peuter heeft mij inmiddels opa genoemd en geeft me een hand, terwijl ze ondertussen liedjes zingt.

De mevrouw heeft geen pinpas. Dan kun je dus niet opladen. Gelukkig heb ik nog wel een pinpas. Saldo opgeladen en terug naar het perron. Daar laden we alles in de trein. Tineke heeft zich inmiddels bij ons gevoegd.

De mevrouw vertelt dat ze uit Eritrea komt en in een AZC woont. Ze is bij familie op bezoek geweest. Ze vindt het OV in Nederland heel erg ingewikkeld. Hoe moet je als ‘vreemdeling’ begrijpen hoe de OV-chipkaart werkt? En hoe kan het dat je nog 19 euro op je kaart hebt staan en dat je dan toch niet kan reizen? Het helpt niet dat ik uitleg dat het een voorschot is en dat is natuurlijk ook bijna niet uit te leggen. De mevrouw denkt dat ze die 19 euro kwijt is en nu wéér 20 euro moet betalen.

Ondertussen blijkt dat de peuter (2½ jaar oud) al een paar Nederlandse liedjes kent. Geleerd van vrijwilligers in de opvang van het AZC. Vooral de ‘olifant in het bos’ is erg populair. En Tineke is inmiddels tot oma gepromoveerd.

Na 20 minuten zijn we op Den Haag Centraal. Mensen en bagage worden uitgeladen en in de Intercity geladen. Maar ik ruik ook iets verdachts. Peuters zijn nog niet altijd zindelijk. De mevrouw blijkt geen luiers meer te hebben, die wilde ze in Heerlen kopen. Dus Tineke trekt nog snel even een sprintje naar de supermarkt.

Asielzoekers zijn alleen maar gelukzoekers, wordt door sommige mensen beweerd. ik geef het je te doen, als alleenstaande moeder met dochter in een vreemd land waarvan je de taal niet spreekt. en probeer dan ook nog maar eens de omroepberichten en het OV-chipkaart-systeem te begrijpen…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

