Langs de Linge (3)

Wat is de Linge eigenlijk voor een rivier?

Er zijn mensen die nog nooit van de Linge gehoord hebben. Dat mag als je in Paraguay opgroeit, maar voor Nederlanders vind ik dat toch wel een signaal van onvoldoende inburgering. Want de Linge is een aanzienlijke rivier. Er wordt in diverse overzichten gemeld dat het zelfs de langste rivier van Nederland is (lengte: 108 km).

Tegenwoordig begint de Linge in het Pannerdens Kanaal (ten zuidoosten van Arnhem en loopt parallel aan Waal en Rijn naar Gorkum. Maar dat meest oostelijke deel is gegraven. Oorspronkelijk ontsprong de rivier gewoon ergens in het boerenland. Ik ben nog eens op zoek geweest naar die bron, maar ik heb hem toen niet kunnen vinden.

linge-bij-heukelum-2Het mooiste deel van de rivier ligt ten westen van Buren. Daar kronkelt de rivier voortdurend en fiets je kilometers over de dijk zonder veel verder te komen. De zeer hoge dijken geven aan dat het ook een geduchte rivier was, die een gevaar vormde voor zijn omgeving. Om die reden werd o.a. het Kanaal van Steenenhoek gegraven (bij Gorkum) als extra uitlaat voor de te hoge waterstanden.

Als kind zwom ik regelmatig in de Linge totdat bleek dat het water te gevaarlijk was (o.a. veel ratten). In diezelfde tijd raakte ook het zwembad aan de rivier in Gorkum in diskrediet vanwege het sterk vervuilde water. Er restte mij niets anders dan me naar het plaatselijke openluchtzwembad te begeven. Daar liep ik vele malen een ooronsteking op.

linge-bij-heukelumMaken wij ons thans weer op voor het vervolg van de fietstocht die ik op een milde winterdag maakte langs de Linge. Ik was nog niet erg opgeschoten, ik verbleef in Spijk, één van de drie of vier plaatsen in Nederland die zo heten. Vanuit Spijk fiets ik stroomopwaarts langs de rivier die hier af en toe erg breed is.

Aan de overkant ligt bij Kedichem een hotel dat het nieuws haalde vanwege een ontploffing. Dat was een linksextremistische bomaanslag, gericht op de heer Janmaat die hier een partijcongres had georganiseerd. Ik heb er wel eens gelogeerd, maar toen was er geen bomaanslag. Je kunt in je leven niet alles meemaken.

heukelum-straatbeeldEven voor Heukelum maakt de rivier een scherpe bocht naar het noorden, maar ik snij een stukje af en kom ‘binnendoor’ de plaats binnen. Hoewel veel mensen Heukelum niet kennen heeft de plaats een roemrucht verleden, maar daar hoort kennelijk ook veel ellende bij. De plaats werd geplunderd door de Vikingen, brandde bijna in zijn geheel af en werd meerdere malen geteisterd door overstromingen.

heukelum-dorpskerkHeukelum is een eeuwenoud stadje met zelfs een ommuring uit het jaar 1230. Op dit moment is men bezig een deel van de muur te herstellen.

De veerpont vaart in de winter niet, dus ook hier kom ik de rivier niet over. De warme bakker is volop in bedrijf en raadt mij aan om in de zomer weer een keer terug te komen. Maar ik vind zo’n stadje in winterslaap eigenlijk veel aardiger.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Langs de Linge (3)”

Geef een reactie

