Rondje Antwerpen (3, slot)

via-antwerpen-024Het zijn rare jongens, die Belgen. Ze zetten bijvoorbeeld zomaar grote palen echt midden op het fietspad. Dat komt waarschijnlijk ook doordat ze niet veel fietsers gewend zijn. Zo las ik op een digitaal bord dat ik vandaag de 292e fietser ben die dit bord passeert. De fietsers die ik tegen kom rijden bijna allemaal op een E-bike of het zijn racefietsers.

petrochemie-2Toch is er wel wat verbetering waarneembaar. Zo zijn in het Antwerpse havengebied de tegelpaden inmiddels vervangen door asfaltpaden. Daardoor hoef ik niet meer stuiterend de stad binnen te komen. Wel worden de fietspaden nog steeds gebruikt als plaatselijke glasbakken: mijn onplatbare banden komen hier goed van pas.

via-antwerpen-023Als het gaan om de schoonheid van het Antwerpse havengebied, dan moet ik nog wel eventjes nadenken. Welke schoonheid valt er te zien in een strook van 30 km. lang en 5 km breed boordevol havens en bedrijventerreinen?

Ik fiets in het spoor van het denderende vrachtverkeer in zuidoostelijke richting in de hoop dat ik ooit ergens weer normale bebouwing tegen zal komen. En ziedaar, na zo’n 20 km havengebied havenbruggenzie ik opeens de contouren van de havenstad Antwerpen. Het fietspad buigt geleidelijk meer af in de richting van de Schelde. Maar helaas: er is geen buitendijks fietspad meer: daar moet weer gegraven worden. Slechts door de dijk te beklimmen krijg ik zicht op de skyline van de zicht-op-antwerpenhistorische binnenstad (foto op telestand).

Ik volg nog even de weg die zo dicht mogelijk langs het water loopt. Dat loopt hij bijna niet, want overal zijn omleggingen, een brug die niet dicht wil, een grootscheepse verbouwing en nog meer van dat plaatselijke ongemak waar een drukke stad goed in is.

avond-langs-de-scheldeUiteindelijk gaat de zon onder. Ik doorkruis het centrum van Antwerpen en fiets naar station Berchem. Daar koop ik voor samen 10 euro een kaartje voor mijn fiets en voor mijzelf.

De fietsteller heeft er vandaag 70 km. bij opgeteld.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Rondje Antwerpen (3, slot)”

Geef een reactie

