Een kwestie van temperament

Jaren geleden schreef ik een boekje over temperament bij kinderen.
Het is inmiddels al niet meer in de handel, het hoort bij de oude dingen die voorbij gaan. Maar de vragen over temperament worden niet minder. Regelmatig moet ik er nog een verhaal over houden.

Temperament is de aangeboren gedragsstijl van mensen. Het karakter wordt sterk beïnvloed door de opvoeding, maar je temperament is aangeboren.

opvoeding die pastAl bij baby’s kun je vaak een stukje temperament aflezen. Alleen wordt het gedrag van baby’s nog sterk beïnvloed door bijvoorbeeld lichamelijke factoren: één darmkrampje kan de baby helemaal van slag laten zijn.

Alexander Thomas en Stella Chess ontdekten dat het temperament van peuters een goede voorspeller is van het temperament op volwassen leeftijd. Niet van de puberteit, zoals ook wel eens wordt gedacht.

Mocht je een als lastig ervaren peuter in huis hebben, maak je tóch maar geen zorgen over de puberteit en de volwassenheid… blijf investeren in de relatie, in de hechting. Een veilige hechting vormt de basis voor wat het kind later (aan) kan.

Bovendien hebben lastige trekken ook positieve kanten. Een peuter die bijvoorbeeld erg vasthoudend is kan als lastig worden ervaren, maar vasthoudendheid kan als volwassene ook zo zijn voordelen hebben…

Temperament vormt weliswaar een karakteristieke basisstijl van reageren, maar het wordt in de loop van de tijd ook nog eens bijgestuurd door identificatie (op iemand willen lijken) én door het karakter… Die samen maken uiteindelijk de persoonlijkheid.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

