Valgevaar

Ik moet het maar eerlijk zeggen: in motorisch opzicht ben ik af en toe wat onhandig. Daardoor bega ik wel eens een misstap.

Op mijn werk was er een tijdje geleden een cursus over valpreventie. Hoe kun je zien aan ouderen dat ze een groter risico op vallen hebben? En moeten ze dan bijvoorbeeld een bedrek omdat ze anders uit bed komen en ter aarde storten. Want een gebroken heup, daar zit niemand op te wachten. Gelukkig op die bedrekken ook niet, die worden weinig meer toegepast.

Onderdeel van de cursus was dat je jezelf kon testen op je valrisico. Er kwam bij mij zo ongeveer uit dat het nog een wonder is dat ik me zelfstandig voortbeweeg. Ik had al lang achter de rollator moeten lopen.

Zou je op preventie mikken (zoals de klassieke ouderenzorg vaak deed) dan zou ik nu dus beperkt moeten worden in mijn vrijheden. Gelukkig ben ik vrijwillig opgenomen in mijn eigen huis en kan ik gaan en staan waar ik wil. En af en toe stort ik dan een keer ter aarde. Bijna altijd met de fiets.

Gevallen HenkHet afgelopen jaar heb ik zonder kleerscheuren doorlopen. Tot de laatste week van het jaar. Ik wilde stoppen, maar besloot dat dat op die plek niet zo handig was. Dus wilde ik iets verder parkeren. En toen ging het mis. Ik viel om. Keurig in de stabiele zijligging. Dat had ik met een cursus reanimatie geleerd.

Is dat allemaal nu zo erg? Nee, helemaal niet. Ik oefen gewoon mijn valtechniek! Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor (mede dankzij de dikke winterjas). Alleen mijn jas was beblubberd. Maar ik kon gewoon weer verder fietsen…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

4 thoughts on “Valgevaar”

  1. Gelukkig dat het goed afliep, Henk!
    Ik las ergens anders dat je hechtingen had, waren die niet het gevolg van deze valpartij?
    Hoop dat je voorlopig nog even kan blijven genieten van fietsen!

    Vallen heeft soms niets te maken met motorische onhandigheid.
    Ik ben van jongs af aan een ervaringsrijke ´brokkenpiloot´ en verbaas me regelmatig over de goede afloop die me kennelijk gegund is op dat punt.
    Soms is het een kwestie van mijn eigen mogelijkheden overschatten, moe zijn, in gedachten of ongeconcentreerd.
    Of ik schrik van een ( in mijn beleving plotselinge ) actie van een ander en verlies dan mijn evenwicht.
    De fysio zei een keer dat ik val omdat ik ´slordig´ loop. Leg uit…..
    Als je loopt moet je aandacht hebben voor je lopen. Dat je je ene voet voor je andere zet. En waar en hoe.
    Het klinkt logisch maar helaas…
    Ik heb meer aandacht voor de acties van mijn ogen dan voor mijn voeten. Ik zie van alles tot in de details… en daardoor zie ik gek genoeg ook heel veel niet. Er is dan opeens een gemiste traptrede, een kiezelsteen, een bos met lintjes waarin ik verstrikt raak, een gladde dode kikker waarop ik uitglijd, een opwippende stoeptegel of een paal…
    Buitelend door het leven, beschermd door reflexen.

    Ik vrees, dat als ik bewust mijn valtechnieken ga oefenen, vraag om karma dat me tot nu toe bespaard is gebleven, namelijk dat mijn door osteoporose getarte botten dan juist breken.

    1. @ Kitty: de hechtingen hadden idd niet met deze valpartij te maken. Er waren twee plekken (linkerarm en rechterbeen om het symmetrisch te houden) weggesneden. Dat zag ik al weken van tevoren aankomen. Ik hoef verder niet meer onder het mes.

  2. Je valtechniek oefenen kan ook en waarschijnlijk aanzienlijk effectiever in een dojo. Daar hebben ze er ook speciale matten voor neergelegd. Maar ja, daar mag je natuurlijk weer niet op fietsen.

Geef een reactie

