Berry gaat naar de tandarts

Ik heb geen geraniums.

Daar kan ik dus ook niet achter gaan zitten.

Dus ben ik gemiddeld vier dagen in de week elders aan het werk. Zo’n twee dagen per week heb ik te maken met patiënten die niet bij de ‘gewone’ tandarts behandeld kunnen worden.

Veel mensen zijn bang voor de tandarts. Dat is niet echt nodig, want de meeste tandartsen zijn aardig. Ik heb een zwager die tandarts is en die man is toch zó ontzettend aardig! Dus het kan écht: tandartsen die aardig zijn.

Je kunt dus wel bang zijn voor de boor of voor de prik, maar waarom zou je bang moeten zijn voor de tandarts?

Eén van de problemen bij de gewone tandarts is dat het tempo er voor een aantal patiënten te hoog ligt. Denk aan mensen met een verstandelijke beperking, met autisme of geriatrische patiënten. Je kunt als tandarts proberen langzamer te werken (door mij uitgewerkt als principe: Tell-Stop-Show-Stop-Feel-Stop-Do-Stop), maar ook dat is niet altijd voldoende. ACTA exterieur

Eén van de ingangen is een goede communicatie met de patiënt zodat hij kan voorspellen wat er gaat gebeuren. Berry is een man met een auditieve beperking en met autisme. Hij wordt op de woning goed voorbereid.

De tandarts volgt dezelfde principes door de behandeling te visualiseren. De foto’s van alle behandelstappen zijn digitaal beschikbaar.

En na afloop van het bezoek neemt de begeleider, ten behoeve van de verwerking van wat er gebeurd is, nog eens alles met Berry door.

De behandeling (inclusief boren) verliep prima dankzij deze voorbereiding bij Kentalis en de daarop aansluitende behandeling door de tandarts van Berry. Het was natuurlijk niet de eerste keer, dat vertrouwen moet ook worden opgebouwd.

Maar in onderstaande film kun je de behandeling van Berry volgen (publieke film op de site van SBT Amsterdam).  De behandeling verloopt snel omdat Berry zowel ervaring als vertrouwen heeft opgebouwd én omdat hij goed is voorbereid op de woning (de Weerklank).

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Berry gaat naar de tandarts”

  1. Onze dochter is tot voor kort altijd panisch geweest voor de tandarts, achteraf met recht en rede blijkt! Hij kleineerde haar en lachte haar gewoon uit omdat ze bang was. We hebben zelfs getwijfeld om een klacht in te dienen.
    Nu, dankzij een nieuwe praktijk hier, gaat het goed. Maar in België zijn er veel te weinig tandartsen en de meesten hebben een patiëntenstop.
    Mooi logje!

Geef een reactie

