Rondje Antwerpen (2)

Midden in de enorme boomloze industriewoestijn van de Antwerpse haven bevindt zich een groene oase.

fort-lillo-3Zodra je die oase binnen fietst ben je in een andere wereld. Je merkt niets meer van de bedrijvigheid om je heen. Sterker nog: het lijkt wel of de wereld stil is blijven staan.

Dit is de kleine wereld van Fort Lillo. Een voormalige stevige versterking aan de fort-lillo-1Schelde. De kazerne is omgebouwd tot een reeks appartementen, er staat er ook nog eentje te koop. Kennelijk is de oorlogsdreiging hier afgenomen. Of deze manier van verdediging is niet effectief meer. Rond het fort bevinden zich nog de oude wallen.

fort-lillo-2Fort Lillo heeft eeuwenlang een grote economische rol gespeeld. Hier werd door ‘de Nederlanden’tol geheven en wel zóveel dat de Antwerpse haven niet kon concurreren met Amsterdam. Daar zijn de Belgen nog steeds boos om.

Helaas is de veerpont naar de westelijke (linker-) oever van de Schelde opgeheven. Als je van oost naar west de Schelde over wilt steken moet je nu zo’n 50 km. omfietsen via de fietstunnel in Antwerpen. Daar heb ik al eerder over geschreven: dat petrochemie-1is een zeer hachelijk avontuur waar ik me als 65-plusser eigenlijk niet meer aan durf te wagen.

Dus verlaat ik Lillo weer via de de oostzijde (waar ik vandaan kwam) en fiets verder temidden van tientallen sissende installaties, containers, vrachtverkeer en havens.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

