Rondje Antwerpen (1)

De afstand van Lier naar Antwerpen is meer een loopafstand dan een fietsafstand (20 km.). Dus besluit ik nog een ommetje te maken vanuit de randsteden van Antwerpen.

Al deze plaatsen worden geteisterd door de vervuiling en het verkeerslawaai van de Ring Antwerpen. Er is inmiddels een peperduur antwerpen-albertkanaalplan in de maak om deze beruchte ring te ‘overkappen’. Dat kost zo’n 10 miljard euro. Tegelijkertijd zet Antwerpen in op meer fietspaden en een beter OV.

Ik kruis het Albertkanaal en fiets door Merksem naar Ekeren. Dat kost wat moeite vanwege de vele Ekerenkruisingen met autoverkeer. De plaats is een deel van de gemeente Antwerpen. Toch heb je hier het gevoel dat je – ook al is het verkeer rond de plaats intensief – meer door een dorp dan nog in de stad fietst. Aan de westkant grenst Ekeren aan het Antwerpse havengebied.

kerk-van-kapellenNa Ekeren volgt Kapellen dat een tweelingdorp vormt met Hoevenen. Dat is andere koek. Dit is één van de rijkste gemeenten van België. De werkloosheid bedraagt 5%, het gemiddelde inkomen is 20.000 euro per jaar per hoofd van de bevolking (in delen van de stad Antwerpen is dit ruim 10.000 euro per jaar). In politiek opzicht vertaalt zich deze rijkdom in het aantal mensen dat stemde op de Vlaamse liberalen (ongeveer 42%).

Toch zie je ook binnen Kapellen aanzienlijke verschillen. Aan de oostzijde zie je peperdure villa’s met grote hekken en alarminstallaties. Mensen zitten gevangen in hun eigen territorium en worden omgeven door veel bomen. Het oudere en meer westelijke deel van Kapellen heeft veel meer de sfeer van een redelijk welvarend Belgisch dorp met veel rijtjeshuizen.

fort-lillo-4Na Kapellen fiets ik door de polders naar het terrein van de Antwerpse haven. Zo’n 30 km. lang (tot aan de Nederlandse grens) strekken zich de haventerreinen uit. Mijn doel is het voormalige Fort Lillo, een oase temidden van de zand-, metaal-, chemie- en steenwoestijn van de Antwerpse haven. Ik kruis de randweg langs de haven, fiets het havengebied door, kom over een spoorbrug en zie dan een eenzame molen temidden van de haventerreinen. Deze molen behoort bij het vroegere agrarische land rond Fort Lillo.

 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

