Van Lier naar Antwerpen

lier-kerk-en-straatbeeldHoewel ik twee uur in Lier was blijven steken (vooral vanwege het bijzonder mooie Begijnhof) heb ik uiteindelijk toch de Batavus bestegen. Anders had ik mijn stalen merrie (het is een damesfiets) voor niets meegenomen.

Ik verliet de stad in noordwestelijke richting. Meestal is dat een goede richting om een stad uit te fietsen. Delft ben ik wel eens in noordwestelijke richting uitgefietst, Alkmaar ook en zelfs Tilburg. Dat ging allemaal goed. Dus dan zou je denken dat het in Lier ook goed zou gaan. Maar dat ging het niet. Ik fietste op een weg die zichzelf liet vastlopen in de aardappelvelden. Maar ja, ik let ook niet op fietsbordjes, ik bedenk bijna altijd mijn eigen wegen.

boechoutBoechout

Nu heb je in België veel wegen, dus op de één of andere manier ben ik toch nog op een gezonde manier verder gekomen zonder helemaal onder de blubber te geraken. Die weg -deels langs de drukbereden spoorlijn – brengt mij in Boechout. Mijn vader had rechts onder in zijn boekenkast een boek staan over die plaats. Het boek heet ‘Het Wonder van Boechout’. Het ging over een Protestantse kerk die hier een halve eeuw geleden werd gesticht en die toen snel groeide.

De eerste kerk die ik zie is de Rooms-Katholieke Sint Bavo, omgeven door druk autoverkeer. Iets verderop staat inderdaad een voor Belgische begrippen opvallend grote Protestantse Kerk. 

Boechout ligt op geen 10 km. van het centrum van Antwerpen. De gemeente groeit ‘beheerst’ in inwonertal (nu zo’n 12.000 mensen). Opmerkelijk is dat de bevolking uit 64 verschillende nationaliteiten bestaat.

Borsbeek

Als je vanuit Boechout westwaarts fiets kom je al direct in de agglomeratie Antwerpen terecht. Ik wil het iets rustiger houden en fiets in noordelijke richting. Het volgende dorp is Borsbeek (10.000 inwoners). Ik ben hier als Nederlander een gevaarlijke indringer. Want in de annalen van de plaats staat de plunderzucht van de Hollanders in de 17e eeuw beschreven. Ja, de mensen hebben het wel over de Duitsers, maar de Nederlanders waren ook geen lieverdjes.

borsbeekDe bevolking van Borsbeek was zó bang voor de Hollanders dat men tien jaar lang de persoonlijke bezittingen in de kerk op had geslagen. Zit je in de kerk op je eigen stoel en bij je eigen schemerlamp.

Borgerhout

Borsbeek is bijna verkleefd aan de Antwerpse deelgemeente Borgerhout (50.000 inwoners).  In deze gemeente is verschillende malen een oorlog tussen drugsbendes deurne-1uitgevochten. Vanwege het grote aantal inwoners van Marokkaanse afkomst wordt de plaats ook wel Borgerrokko genoemd.

Inderdaad waan ik me in een deel van Borgerhout in een verder gelegen buitenland. Een deel van de opschriften op winkels kan ik niet lezen. Meer dan de helft van de vrouwen loopt met hoofddoek. Tientallen jonge mannen zijn in traditionele kleding op weg naar de moskee.  Ondanks dit buitenlandse beeld zie ik ook winkels als Zeeman, Kruidvat en Pearle. Maar dat zijn (voor België) ook buitenlandse bedrijven…

deurne-2Volgens de statistiek zou meer dan de helft van de bevolking een niet westerse achtergrond hebben. Maar de verspreiding van de bevolking is ongelijk: de mensen met een niet-westerse achtergrond wonen in intra-muros, de oudere ‘witte’ bevolking in extra-muros (aldus Wikipedia). 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

