Dromen

Over de functie van het dromen heb ik al vaker geschreven. Dromen zijn vooral in psychisch opzicht nuttig: de verwerking van thema’s waar je overdag niet aan toe komt.

Directeur en cliënt

De afgelopen nacht droomde ik van mijn eerste directeur (in de jaren ’70) en van een jongen met een lichte verstandelijke beperking waar ik destijds bij betrokken was. Hij was nogal ‘accident prone’ en had steeds onverklaarbare ongelukken.

Waarom de directeur in mijn droom terug kwam weet ik niet. Maar de jongen was ik vorige week tegen gekomen. Hij was inmiddels een oude man geworden, ouder dan ik op grond van zijn leeftijd had verwacht. Dat was me toen wel opgevallen, maar het moest kennelijk nog meer een plekje in mijn psyche krijgen. “Als je zo intensief leeft slijt je kennelijk ook sneller…”

Hospita en verhuizen

De tweede droom ging over de tweede kamer waar ik op kamers woonde in Amsterdam. Mijn hospita was toen al oud. In ruil voor een aantal bezigheden (zoals het aquariumbeheer en de administratie) kreeg ik huurverlaging. De hospita kookte altijd met een hoedje op, anders werd haar haar vet. Ook deed ze aan yoga, want ze had begrepen dat dat goed was voor oude mensen. Alleen kwam ze op een ochtend niet uit de yoga-knoop waar ze zichzelf in gewrongen had. Gelukkig was ik nog niet naar college.

Het bleek dat ik nog spullen op mijn kamer had staan en omdat de hospita een Bed and Breakfast wilde beginnen moest ik die spullen ophalen. Om het allemaal te kunnen vervoeren had ik drie fietsen voor het huis gezet (alsof je drie fietsen tegelijk kunt ‘bedienen’). Uiteindelijk bleek ik daar voor veertig verhuisdozen aan spullen te hebben gestald. Dus raakte ik aanzienlijk in de knoop: hoe krijg ik vandaag al die spullen in Delft?

De droomlink zal wel de verhuisstress zijn geweest. Maar wat die hospita in de droom deed is mij toch ook weer niet duidelijk…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

