Croma-opvoeding

Iedere ouder kent wel de situatie dat hij/zij de kinderen op bed moet leggen, maar dat je ook in je hoofd zit met een vergadering waar je op tijd moet zijn.

Dan breng je de kinderen naar bed met de verwachting dat ze snel gaan slapen. Maar juist door die houding kun je bijna al voorspellen dat het naar bed brengen niet (snel) gaat lukken.

Dat komt omdat je er met je hoofd niet bij bent. Het is net als wanneer je een maaltijd nuttigt, maar je bent ondertussen met heel andere zaken bezig. Achteraf weet je soms niet eens meer wat je hebt gegeten. Je hebt niet geproefd, je hebt alleen calorieën binnen gekregen.

Zo gaat het ook met dat naar bed brengen. Je hebt een andere agenda. Je bent niet met de kinderen bezig, maar met de vergadering waar je op tijd wilt zijn. Kinderen voelen dat feilloos aan en fluiten jou terug.

Als je besluit al je aandacht aan de kinderen te geven en dat die vergadering best kan wachten ontdek je opeens dat het op bed leggen veel beter lukt, in veel meer harmonie.

Het is teveel een modeterm geworden, maar je zou het mindfull opvoeden kunnen noemen. Ik noem het liever de Croma-aanpak. Je moet er even (aandachtig) bij blijven voor het beste resultaat.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

