Autisme en… (1)

krayerEen lezer vroeg of ik nog wat uitleg kon geven bij het schema van Krayer en Plas (in: Handboek Psychodiagnostiek en beperkte begaafdheid, 2014; over dit boek heb ik een recensie geschreven, deze kan ik desgewenst toesturen).

OK, ik doe mijn best om deze figuur te ontleden. Ik begin boven aan en ga dan met de klok mee. Het zijn wel deels verouderde termen.

 

  1. Gedragsstoornis, Oppositionele Stoornis: de groep gedragskenmerken waarbij de opvoeder steeds weer wordt geconfronteerd met het zich niet houden aan de regels en het constant tegen de afspraken in gaan door een kind (tegenwoordig vaak Conduct Disorder respectievelijk ODD genoemd: Oppositional Defiant Disorder).

Ieder kind is af en toe opstandig, maar bij deze kinderen staat het opstandige gedrag dermate op de voorgrond dat je daar als opvoeder voortdurend mee geconfronteerd wordt. Naar mijn mening heeft dit gedrag voor een aanzienlijk deel te maken met angst voor controleverlies.

2. ADD en ADHD. De ene vorm betreft meer het ‘dromerige’ gedrag, de andere vorm meer het drukke gedrag. Kenmerkend voor beide diagnoses is de moeite met ‘volgehouden aandacht’ (de zg. executieve functies).

3. Taalstoornissen: er is een breed spectrum aan taalstoornissen, waarbij de twee hoofdgroepen zijn: het niet kunnen vertalen van de gesproken en geschreven taal in betekenis (receptief) en het zich niet voldoende kunnen uiten door middel van de taal (expressief).

4. De vierde groep die door Krayer en Plas wordt genoemd is wat meer ‘dubieus’: persoonlijkheidsverandering door en of dementiële verschijnselen door...

Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan Niet Aangeboren Hersenletsel. 

En wat dat dementiële beeld betreft; één van mijn vroegere cliënten had tot zijn 15e jaar een normale ontwikkeling meegemaakt. Echter: in twee jaar tijds was hij op ernstig verstandelijk gehandicapt niveau gaan functioneren.
De achteruitgang leek op een dementieel beeld. Maar als ik naar de gedragskenmerken keek zou je ook aan autisme kunnen denken.
Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Autisme en… (1)”

  1. Gisteren het programma van Anita Witzier met medische quiz Dokters vs Internet.
    Waarschijnlijk nog wel te zien via Uitzending gemist.

    Er deed ook een jongen met Asperger aan mee.

    De huisartsen herkenden Asperger niet en de “leken” wel.
    (Maar die laatsten hadden ook collega’s/vrienden met de aandoening)

Geef een reactie

