Lier en Zimmer

Zoals vorige week beschreven kwamen mijn Batavus en ik op het Begijnhof van Lier terecht. Dat is toegestaan, want ik heb – sinds mijn been gekreukeld werd – een damesfiets. Dat is eenvoudiger opstappen. Afstappen ook, trouwens. De Begijntjes waren overigens allemaal gevlogen en vervangen door een scala van inwoners van Lier.

lier-neteMaar Lier herbergt meer moois binnen en rond de stadspoorten. Zoals de Zimmertoren. Die toren is genoemd naar Louis Zimmer, de zoon van een horlogemaker uit Lier (Louis overleed in 1970). Op de middelbare school blonk hij uit in wiskunde en astronomie. Hij knutselde zijn hele leven lang ingewikkelde instrumenten in elkaar. Ook ontwikkelde hij een automatische schakeling voor de verlichting van de kerktoren.

lier-zimmertorenIn 1928 bood Louis Zimmer zijn geboortestad een bijzondere klok aan, die niet alleen de standaardtijd aangaf, maar ook de decimale tijd, de schijngestalten van de maan, de dag van de week, de draaiing van de aardas en nog tal van andere gegevens. De gemeente Lier besloot daarop om een oude toren, die op de nominatie stond om afgebroken te worden, te laten renoveren en daar de klok in op te hangen.

Een andere klok, de Wonderklok, die zich in een paviljoen naast de Zimmertoren bevindt, is de kroon op het werk van Zimmer. Hij kreeg er felicitaties voor van onder andere Albert Einstein die dit zelf niet had bedacht. Deze klok bevat de traagst bewegende mechanische wijzers van de wereld (één omwenteling per 25.800 jaar). Later breidde Zimmer het geheel nog uit met een planetarium.

En dat allemaal als uit de hand gelopen hobby. Je vraagt je af of zijn vrouw dat allemaal goed vond. Maar ze zijn lang getrouwd geweest, dus kennelijk paste deze hobby binnen de kaders van hun relatie.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

