Bas denkt in details

Toen hij binnen kwam dacht ik dat er een hoog opgeleide man de kamer binnen kwam met vast een erg ingewikkeld beroep.

Dat veranderde toen hij een hand gaf: schichtig en zonder oogcontact. Hij noemde daarbij uitgebreid en als een soort bezwering zijn naam, inclusief doopnamen: Sebastiaan, Johannes en Frederikus.

Toen het gesprek begon moest ik nog een keer het beeld bijstellen. Er was een man op consult die zich niet zelfstandig in onze complexe samenleving staande kon houden. Uit de gegevens bleek dat hij speciaal onderwijs had gevolgd, maar dat hij op het voortgezet speciaal onderwijs vast was gelopen.

Het blijkt dat Bas ambulant wordt begeleid. Ik vraag naar de naam en het telefoonnummer van de ambulant begeleider. “Zij heet Tineke, Tineke is de naam, Tineke.”

En het telefoonnummer? “3106”. Vervolgens ontspint zich een hele dialoog tussen Bas en zichzelf over dat de 31 er niet bij hoeft want dat is het landennummer. “Hoeft er niet bij, hoeft er niet bij, want dit in Amsterdam en Tineke is Amsterdam, dus hoeft er niet bij.” Vervolgens kijkt hij mij vragend aan, op zoek naar bevestiging.

Daarna ontstaat er een nieuwe dialoog met zichzelf. “De spatie. Die hoeft niet meer, de spatie. Vroeger wel de spatie. Nu niet meer de spatie. Waarom nu niet meer de spatie en vroeger wel? 020 hoeft ook geen spatie. Waarom nu niet meer en vroeger wel? Maar 020 hoeft niet, want dit in Amsterdam en Tineke is ook Amsterdam. Waarom de spatie niet meer?” Opnieuw wil hij van mij bevestiging horen. Die spatie hoeft echt niet meer.

Daarna ratelt Bas de rest van het mobiele nummer van zijn ambulant begeleider op. Nummers kent hij uit zijn hoofd. Geen probleem, want hij heeft een erg goed geheugen. Alleen die details, dat leidt allemaal tot haperingen in zijn hoofd.

 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

