Maan boven de Kolk

maanlicht-boven-de-kolkBij ons huis bevindt zich de Kolk.

Dit is de haven van Delft die in 1620 werd aangelegd omdat de oorspronkelijke haven te krap was geworden. De haven bevindt zich ten zuiden van de oude stad. Aan het water bevonden zich twee stadspoorten (de Delfshavense Poort en de Schiedamse Poort) en een stadsmolen. Die drie monumenten zijn verdwenen.

De Kolk is door schilder Johannes Vermeer vereeuwigd op zijn wereldberoemde schilderij Zicht op Delft. Het vormt de voorgrond van een het panorama waarop hij Delft met nieuwe technieken heeft afgebeeld.

Donderdagavond liep ik vanuit het station naar huis en maakte toen dit plaatje bij maanlicht van De Kolk.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

