Onderwijs aan allochtone jongeren

Het bruidsmeisje van mijn ouders werd later hoogleraar interculturele pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam en aan de Universiteit van Leiden.

Het één heeft natuurlijk niets met het ander te maken, maar ik vond het een aardige start.

Er is trouwens ook nog een foto waarbij ze mij als baby op de arm heeft. Misschien is toen onbewust bij mij het verlangen geboren om pedagogiek te gaan studeren (…).

Prof. Lotty Eldering haalde in 1978 de publiciteit met haar proefschrift waarbij ze de Nederlandse overheid adviseerde om Marokkanen in Nederland verplicht Nederlands te laten leren.

(Geen) blijvers

Het idee van de overheid was destijds dat Marokkanen (ze hadden toen meestal alleen de Marokkaanse nationaliteit) slechts tijdelijk in Nederland zouden verblijven en daarna weer terug zouden gaan naar Marokko. Daarom konden kinderen uit Marokko en Turkije onderwijs in hun eigen taal en cultuur volgen.

Anderstalig onderwijs

Volgens Prof. Eldering was dit een onjuiste veronderstelling: deze gezinnen zouden in grote meerderheid in Nederland blijven. En als je dan de anderstaligheid stimuleerde zou dit de integratie belemmeren.

Zo eenvoudig was dat anderstalige onderwijs trouwens ook niet. Zo kregen Marokkaanse leerlingen les in het Standaard Arabisch, terwijl dit niet hun thuistaal was. Ook Koerdische sprekende leerlingen kregen in een andere taal les dan hun thuistaal.

Sinds 2004 worden de anderstalige opleidingen niet meer door de overheid bekostigd. Maar inmiddels was ook duidelijk dat veel kinderen uit ‘immigratielanden’ een forse achterstand hadden op het gebied van het genoten onderwijs.

Achterstand

Die achterstand is ook nu nog bij lange na niet ingehaald. Leerlingen met een andere etnische achtergrond scoren bij de CITO-toets lager. De achterstand is het grootste bij Marokkaanse en Turkse meisjes. Volgens Eldering is één van de verklaringen het feit dat er in veel gezinnen geen Nederlands wordt gesproken. Bij meer dan de helft van de Turkse gezinnen wordt door de ouders geen Nederlands gesproken, en bij de Marokkaanse gezinnen is dit bij één van de drie ouders het geval. Veel kinderen horen dus thuis niet de Nederlandse taal.

(NB: in de gezinnen waar ik huisbezoeken op bezoek was in Amsterdam – bijna altijd met een niet-Nederlandse voorgeschiedenis – werd meestal een broer of een zus als tolk ingezet).

Een positieve ontwikkeling is wel dat het aantal voortijdige schoolverlaters de afgelopen tien jaar is verminderd, mede omdat er meer wordt geïnvesteerd in preventie. Toch heeft een aanzienlijk deel van de jongeren uiteindelijk niet de vereiste papieren om aan een gekwalificeerde baan te komen.

VMBO

Driekwart van de leerlingen van wie de ouders een niet-Nederlandse achtergrond hebben gaan naar het VMBO, waarbij gekozen wordt voor beroepsgerichte leerwegen.

Bij de leerlingen van wie de ouders in Nederland opgroeiden bedraagt dit percentage slechts 11%. Natuurlijk is er niets mis met het VMBO, maar het geeft wel aan dat er een opmerkelijk verschil is in kansen op hoger onderwijs.

Vrouwen in het hoger onderwijs

In dit verband is wel positief dat Marokkaanse en Turkse vrouwen in het hoger onderwijs bezig zijn met een inhaalslag. Ze behalen ook een hoger studierendement dan hun mannelijke klasgenoten.

Lotty Eldering: Opvoeding en leefsituatie van allochtone jeugdigen. In: Tijdschrift voor Orthopedagogiek, juli/augustus 2016.

NB: hoewel de term allochtoon en autochtoon ter discussie staan kon ik er – in navolging van Eldering – niet aan ontkomen om in dit verband op deze manier onderscheid te maken tussen de etnische achtergrond van verschillende groepen jongeren.

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s