Lichtjesavond Delft

lichtjesavond-delft-5Ik kwam pas om half negen uit mijn werk, maar Tineke maande mij dat ik toch nog maar even ‘de stad in moest gaan’.

De stad was in dit geval Delft. Er was een Lichtjesavond aan de gang. En dat in de Donkere Dagen van Delft. Terwijl het in Delft nooit donker wordt. Dat komt dan weer door de lichtvervuiling: de steden, de autowegen, de kassen.

lichtjesavond-delft-6Maar ik moet toegeven: het was een mooi festijn met veel verlichte huizen en gebouwen.

Op de bovenste foto zie je de Oude Kerk, met de Oude Delft. Dat is de oorspronkelijke waterloop door de stad, waar vroeger de scheepvaart tussen Delfshaven en Den Haag door heen voer. Nu zie je hier alleen nog maar de plaatselijke rondvaartboot benevens een kudde zwanen.

Op de tweede foto zie je ook de Oude Delft met verlichte huizen.

lichtjesavond-delft-4De derde foto is het grote plein in het centrum van de stad met de toren van de Nieuwe Kerk. Hier was het een drukte van belang. Daar kan ik niet zo goed tegen, dus ik zocht zo snel mogelijk een wat veiliger beschutting.

 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Lichtjesavond Delft”

  1. Leuke foto´s!

    Een aardige poging om het schijnsel op de velden van Efrata te evenaren.
    Kun je nagaan hoe groot het (ziels)verlangen naar ´licht´ en ´verlichting´ is in de mens….
    Toch zegt mijn gevoel zoiets als… ´het licht scheen in de duisternis, maar….´.
    IS DIT ALLES?

    Na deze dagen van grootverbruik krijg ik dan weer een mailtje van het energiebedrijf en de overheid dat we weer ´teveel´ verbruikt hebben met z´n allen, dat daarom de prijzen omhoog gaan vanwege de ´schaarste´, een aanmaning dat we toch vooral zuinig met energie en ons milieu moeten omspringen….dat ik voor dat doel het ´slimme Toon´ kastje of een slimme meter kan en moet aanschaffen ( nu nog vrijwillig, straks verplicht), of liever nog zonnepanelen, opdat ik als bejaarde een kubieke meter per jaar bespaar op mijn toch al schamele energieverbruik…. En daar help ik dan de samenleving mee of beter de steden die in het licht willen staan.

    Dus als ik het goed begrijp, moet ik vrijwel in het donker gaan leven om de samenleving haar lichtvervuiling te gunnen, omdat de oorspronkelijke betekenis van het lichtfeest verloren is gegaan.
    Mijn gevoel voor humor zal nooit verloren gaan.
    Dit is een ´low expressed emotion´ oefen item.

    Fijne feestdagen allemaal, hoe dan ook, geniet ervan!

Geef een reactie

