Dirk

Af en toe denderde Dirk mijn werkkamer binnen.

Hij was dan heel boos en wilde verhaal halen.

Ik had een werkkamer van 2 bij 2 meter en dan werd het meteen erg vol met een boze en scheldende Dirk. Mijn hartslag ging dan ook wel even wat omhoog.

Maar inmiddels had ik een vaste manier van omgang met Dirk gevonden. Ik zei: “Dirk, wil je koffie?” Dat wilde Dirk altijd wel.

Vervolgens liep ik naar de keuken, waar ik mijn hartslag weer kon laten dalen tot de normale snelheid. Dan liep ik naar Dirk terug en zette de koffie voor hem neer.

Vervolgens zei ik tegen Dirk: “Ik moet nog even verder schrijven, ik kom zo even naast je zitten.” Dat was goed.

Als ik merkte dat Dirk rustig was ging ik naast hem zitten. We keken samen naar buiten. Dirk mopperde nog even wat, maar daarna ging het gesprek meestal al snel over het weer, de vertraagde bus of de dames die passeerden.

Na tien minuten zei Dirk meestal: “Zo, ik ga maar weer.”

Dat lukte alleen niet als ik een verborgen agenda had. Als zijn bezoek mij te slecht uit kwam omdat ik het te druk had. En vooral als ik net op dat moment ergens anders naar toe moest. Dan werd Dirk niet rustig. Hij voelde dan aan mij dat ik er niet helemaal voor hem was…

Precies zoals onze kinderen als peuter precies mijn verborgen agenda voelden (ik moest op tijd op een vergadering zijn en dus gingen zij niet slapen)…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

