Vallende fietsers

Is een vallende fietser nu zo leuk?

vallende-fietser-1Nee, natuurlijk niet! Toch moet ik soms lachen. Zo moest ik ook lachten om het bijgevoegde plaatje (geplukt van internet).

Eigenlijk is dat een vorm van counterfobisch gedrag: ergens om lachen omdat je er zélf bang voor bent. de foto heeft een hoog au!-gehalte. Ik had het zélf kunnen zijn.

Ooit zag ik een mevrouw opstijgen op een vouwfiets. Op het moment dat ze op het zadel zat brak de fiets dwars door midden. Ze had de vergrendeling kennelijk niet goed gezekerd. Maar het mooiste van die val was dat het gebeurde voor het bordje Smakkelaarsveld (voor Utrecht Centraal). 

vallende-fietser-2In Delft zie ik regelmatig vallende fietsers. Dat hoort bij een studentenstad. Veel studenten schijnen er vanuit te gaan dat als je maar gewoon doorfietst, dat je dan ook vanzelf voorrang hebt.

Ik was Amsterdam gewend, maar het fietsverkeer in Delft vind ik nog wat ingewikkelder. Dat komt mede omdat de verkeersstromen voor mij nog niet zo voorspelbaar zijn.

Vooral het stationsgebied lijkt aanleiding te geven tot valpartijen. Twee avonden fietste ik de afgelopen week een paar minuten door dit gebied en beide avonden zag ik twee valpartijen. Daar moest ik niet om lachen. Iedere keer waren het jongeren en één keer moest er iemand per ambulance worden afgevoerd.

Kennelijk kunnen ook jonge mensen hun botten breken. Dat moet ik maar niet meer proberen. Soms geef ik de ander daarom toch maar voorrang, ook al heb ik zelf voorrang.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

