Slapen onder de torenklok

Het hotel had oordopjes klaargelegd vanwege het geluid van de torenklokken.

Hoewel we 13 jaar in Alkmaar hebben gewoond heb ik noot last gehad van deze torenklokken. Ik hoorde ze niet. Maar nu sliepen we bijna onder de toren.

alkmaar-grote-kerk-en-maanHet bleek dat de torenklokken niet alleen braaf ieder half uur één of meer gongslagen lieten horen, er ging een heel concert aan vooraf. Zo’n één tot anderhalve minuut lang strooide het carrillon klanken over de Alkmaarse binnenstad. Geen wonder dat de mensen die hier wonen er vaak zo slecht uitgeslapen uitzien.

Tegen half twaalf deed ik het licht uit en mijn ogen dicht. De torenklok heb ik daarna tot vijf uur niet meer gehoord. Tineke echter schrok iedere keer wakker van het gebeier van de klokken. Ze had een aanzienlijk verstoorde nachtrust.

OorartsTegen de KNO-arts die mijn gehoor in een grafiek had geperst en vervolgens vroeg of ik een gehoorapparaat wilde had ik gezegd: “Ik vind het wel lekker rustig zo.” Dat heb ik deze nacht weer ervaren. Ik had nergens last van…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Slapen onder de torenklok”

  1. Ik draag mijn apparaatjes selectief, alleen als er mensen in de buurt zijn die ik wil horen. Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat ik ze veel eerder had moeten aanschaffen.
    Als ik rust wil doe ik ze gewoon uit.

Geef een reactie

