Gebit, cola en fiets

Jeffrey komt bij de tandarts.

Hij heeft een moeizaam onderhouden gebit. Hij poetst weinig en eet en drinkt te vaak en teveel zaken die niet gezond zijn voor een gebit.

De tandarts vraagt of hij een idee heeft waarom hij zo weinig poetst. Daar heeft Jeffrey wel een verklaring voor. Hij heeft te weinig tijd en áls hij tijd heeft heeft het poetsen toch nog een nadeel: de cola smaakt niet lekker na het poetsen.

Nu is cola één van de producten die het meest schadelijk is voor het tandglazuur. Icetea schijnt nog slechter te zijn, maar cola is ook rampzalig. Ik probeer dat aan Jeffrey uit te leggen. Dat doe ik door een metafoor.

Jeffrey, als de schroeven van mijn fiets zijn vastgeroest schenk ik er wel eens een beetje cola op. Dan lossen er stukjes roest op en dan kan ik de schroef alsnog los krijgen. Als cola roest en ijzer op kan lossen, wat doet cola dan met je gebit?

Die vergelijking blijkt niet aan te slaan. Jeffrey geeft als antwoord: “Ik heb geen fiets.” Oftewel, meneer de psycholoog, jouw vergelijking slaat nergens op!

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Gebit, cola en fiets”

  1. Moest je inwendig niet vreselijk lachen om Jeffrey´s logica ´Ik heb geen fiets?´

    Hij pakt een hele andere kern uit je verhaal en dat is zo heerlijk ontwapenend!
    Jij hebt een fiets en een roestprobleem, Jeffrey heeft geen fiets en dus geen roestprobleem. Zo simpel ligt het voor hem. Hij laat het probleem waar het hoort, bij jou, ha ha.
    Als we allemaal zo simpel konden denken, zouden er heel wat minder conflicten zijn.
    Misschien had je het woord tandwiel moeten gebruiken, dan was er nog enigszins een link geweest naar ´tand´.

    Alle gekheid op een stokje…
    Ik ervaar regelmatig in gesprekken, dat een metafoor of symbool, overdrachtelijk taal- en beeldgebruik, niet begrepen wordt. Voor mijzelf ´spreekt´ dat beeld, is het ´vanzelfsprekend´, maar de ander kan daar blijkbaar nog niets mee of neemt het letterlijk. En neemt het me soms zelfs kwalijk dat ik zo ´in raadselen´ spreek.
    Kennelijk zijn er meer factoren dan alleen brein en intelligentie, die bepalen of en hoe er iets overgedragen wordt.
    Er is zeker een combinatie van o.a. kennis, levenservaring, woordenschat, focus, energie en bewustzijn nodig om ´meta´ te kunnen denken. Zowel in meta-foren als meta-fysisch.
    Ik denk ook even aan je blog over de psychose van Egbert Tellegen en de psychiater die hem niet begreep. Daar ben ik ook tegenaan gelopen.

    Een wijze Chinees heeft me ooit verteld dat taal zeven dimensionaal is en dat de week en de regenboog ook metaforen zijn. Ik begreep die metaforen toen niet, nu wel. Op een dag was het er opeens, het begrip. De ´Aha-Erlebnis´. We groeien en rijpen. De vraag is via welke weg.

    Je vergelijking, die nu nog niet aanslaat omdat de persoon of de tijd daar nog niet rijp voor is, kan zomaar opeens bodem vinden. Niets gebeurt zinloos in dit bestaan. Ook het cola drinken zonder tanden poetsen heeft zin. Jeffrey geniet ervan en heeft door zijn handelen in ieder geval drie mensen aan het denken gezet en in beweging gekregen zonder noemenswaardig handelingsplan… de tandarts, jou en mij. Dat is toch knap!
    We zouden er wat meer bij stil moeten staan dat we van elkaar leren en op onbegrijpelijke maar niet te ontkennen manier met elkaar verbonden zijn. En dat het er niet zoveel toe doet wie je als persoonlijkheid bent. Het gaat om het wezenlijke dat in ons ligt.

Geef een reactie

