Alkmaar Waag

Vandaag bevind ik mij weer eens in Alkmaar.

Onwillekeurig ga ik dan toch vergelijken: Delft en Alkmaar.

alkmaar-waag-kerstDelft heeft zijn grootse plein rond de Nieuwe Kerk. Het is echt een monumentaal plein.

Alkmaar doet het wat kleiner: met het Waagplein. Daar staat ook geen kerk. Vroeger wel. Dat was de Heilige Geestkapel. Maar daar werd later flink getimmerd en gezaagd.

Het is nu de Waag met het Kaasmuseum. Op het plein wordt ook de kaasmarkt gehouden. Daar ben ik een keer wezen kijken. Ik vind het toch wel bijzonder dat zo’n gebeurtenis jaarlijks honderdduizenden toeristen trekt.

En de Waag? Ik zie er geen kapel meer in. Maar het is wel een plaatje. Met een bijzonder carillon. Hoewel: aan dat carillon hangt ook een heel verhaal. De oorspronkelijke klokken klonken volgens een Alkmaarse delegatie te vals om opgehangen te worden. Ze hangen nu op allerlei andere plekken, maar niet in Alkmaar. Kennelijk is men daar minder gevoelig voor valse tonen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

